De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Optimaliseren bekostigingsproces

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Optimaliseren bekostigingsproces

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het project om tot optimalisering van het bekostigingsproces te komen bij het Albeda College is gefaseerd verlopen. Aan de hand van de projectfaseringen beschreven in het boek van Roel Grit heeft de afstudeerder het procesverslag vormgegeven. Naast deze projectfaseringen heeft de afstudeerder gebruik gemaakt van de Deming cirkel voor kwaliteitsbeheersing en de SQEME methodiek voor het maken van de producten. De SQEME methodiek omvat vier vensters genaamd: Bureaublad, blauwdruk, berichtenverkeer en bestek.

De bedrijfsomschrijving was al eerder gemaakt in het plan van aanpak en bevat naast het bedrijfsprofiel met de cultuur, structuur, de werkomgeving van de afstudeerder, stakeholders, planning de opdrachtomschrijving. Deze onderwerpen zijn gedeeltelijk verwerkt in het procesverslag. Volledige beschrijvingen staan in de bijlage [Bijlage B: Plan van aanpak], [Bijlage C: Handy en Harrison], [Bijlag D: Mintzberg]

De objecten van verandering zijn aan de hand van de BIM kegel beschreven. Verwachtingen en leerdoelen met betrekking tot de P&OC zijn tweemaal beschreven in het document. Aan het einde van het procesverslag is de evaluatie opgenomen.

In de initiatiefase is er gezocht naar informatiebronnen om de probleemsituatie en de doelstelling duidelijk voor ogen te krijgen. Door het plannen van interviews bij de stafafdeling F&C Informatiemanagement gebruikersondersteuning en vier branches kon de procesgang achterhaald worden.

In de definitiefase is er voor het eerst gebruik gemaakt van de SQEME vensters. Deze vensters wordt ook in de ontwerpfase gebruikt. In het venster blauwdruk is het bedrijfsvoeringsmodel en de resultaatbieden beschreven aan de hand van de informatie van de interviews. Dit venster heeft geen eindproduct, de informatie van dit venster wordt in de andere vensters gebruikt. In het venster berichtenverkeer worden naast de technische oorzaken en oplossingen ook de huidige communicatie met het BRON en de randvoorwaarden beschreven. Het venster berichtenverkeer levert naast de KPI's, het eindproduct procesherzieningen. Het venster bestek gaat in de communicatie tussen spelers. Om de communicatie optimaal te houden is er gebruik gemaakt van een communicatieplan. Het venster bestek heeft als eindproduct het opleidingsplan In het venster bureaublad is het registratieproces van de branches uitgetekend in een functiediagram. De KPI's gespecificeerd in het venster berichtenverkeer worden hier verwerkt in het eindproduct met als einddoel monitoring van het proces, het dashboard DUO.

In de voorbereidingsfase is er overleg gevoerd met de opdrachtgever en de stakeholders, om een eenduidige uitvoering te realiseren.

De eindproducten die in de realisatiefase zijn gemaakt zijn besproken met de stakeholders en omvatten het einddoel van dit project, het komen tot een verbeterde registratie van de studenten in het bekostigingsproces.

Doordat de afstudeerder in dit project verbeteringen voor het bekostigingsproces heeft aangedragen op technisch als sociaal gebied, brengt de afstudeerder mens en techniek dichterbij elkaar en creëert hiermee een verbeterde informatievoorziening.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingAIB Academie voor ICT en Business
PartnersAlbeda College
Datum2013-06
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk