Stilte in de klas
Het ervaren van verbondenheid met het leven en het vergroten van het zelfbewustzijn via stilte-oefeningen in groep 1/2Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Stilte in de klas
Het ervaren van verbondenheid met het leven en het vergroten van het zelfbewustzijn via stilte-oefeningen in groep 1/2Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De relevantie van het thema ‘stilte’ wordt beschreven vanuit drie invalshoeken: 1) de maatschappelijke, 2) de levensbeschouwelijke en 3) de onderwijskundige invalshoek. In onze prestatiemaatschappij, waarin we ons vooral focussen op de buitenwereld, zijn stilte-momenten van groot belang. Ik wil als leerkracht momenten van rust creëren in de klas, waarin kinderen weer tot zichzelf kunnen komen. Stilte maakt kinderen bewust en laat ze het ‘nu’ ervaren. In de oefeningen komen drie basisvaardigheden van levensbeschouwing aan bod: symbolen/rituelen, waarnemen en verbeelden. Ik heb ontdekt dat het van belang is voor jonge kinderen om even tot rust te komen. Door na te denken over jezelf en je omgeving kun je nieuwe kracht en energie opdoen. Kinderen die leren om zich in stilte te concentreren, kunnen zich daarna ook beter concentreren in de hectiek van een drukke schoolklas.

Organisatie | Avans Hogeschool |
Opleiding | Leraar Basisonderwijs |
Afdeling | PABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs |
Datum | 2014-04-24 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |