De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Stilte in de klas

Het ervaren van verbondenheid met het leven en het vergroten van het zelfbewustzijn via stilte-oefeningen in groep 1/2

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Stilte in de klas

Het ervaren van verbondenheid met het leven en het vergroten van het zelfbewustzijn via stilte-oefeningen in groep 1/2

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De relevantie van het thema ‘stilte’ wordt beschreven vanuit drie invalshoeken: 1) de maatschappelijke, 2) de levensbeschouwelijke en 3) de onderwijskundige invalshoek. In onze prestatiemaatschappij, waarin we ons vooral focussen op de buitenwereld, zijn stilte-momenten van groot belang. Ik wil als leerkracht momenten van rust creëren in de klas, waarin kinderen weer tot zichzelf kunnen komen. Stilte maakt kinderen bewust en laat ze het ‘nu’ ervaren. In de oefeningen komen drie basisvaardigheden van levensbeschouwing aan bod: symbolen/rituelen, waarnemen en verbeelden. Ik heb ontdekt dat het van belang is voor jonge kinderen om even tot rust te komen. Door na te denken over jezelf en je omgeving kun je nieuwe kracht en energie opdoen. Kinderen die leren om zich in stilte te concentreren, kunnen zich daarna ook beter concentreren in de hectiek van een drukke schoolklas.

OrganisatieAvans Hogeschool
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
Datum2014-04-24
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk