De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De schoonheid van het verschil : Eindrapport over schoonheid, eigenwaarde en media-impact

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De schoonheid van het verschil : Eindrapport over schoonheid, eigenwaarde en media-impact

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Door medewerkers van Humanitas Eindhoven zijn signalen vanuit verschillende hoeken opgepikt dat jongeren die een laag zelfbeeld hebben steeds 'extremere' veranderingen aan hun uiterlijk aanbrengen. Humanitas Eindhoven heeft daarom besloten een onderzoek te laten uitvoeren met als hoofdvraag: 'Hoe definiëren jongeren tussen de 13 en 23 jaar in de gemeente Eindhoven schoonheid, welke invloed heeft de media op deze beeldvorming? Wat is de mate van tevredenheid over hun eigen schoonheid en wat is de invloed hiervan op hun eigenwaarde? Welke rol kan Humanitas door middel van een theaterproductie spelen in het bevorderen van de eigenwaarde van de jongeren?'

In twaalf weken tijd is er door de auteurs een theoretisch en een survey onderzoek verricht met behulp van een online enquête naar de beleving van 500 jongeren betreft schoonheid en de invloed van media en leeftijdsgenoten hierop.

Wanneer jongeren gevraagd wordt wat zij onder schoonheid verstaan, blijkt dat de eerste indruk die iemand geeft, door jongeren het meest belangrijk wordt geacht.
Anders dan werd verondersteld, blijkt dat de invloed van de media op de beeldvorming van jongeren omtrent schoonheid gering is. Een grotere invloed is toe te schrijven aan groepsgenoten c.q. leeftijdsgenoten. Zij kunnen het gevoel van eigenwaarde zowel positief als negatief beïnvloeden en hebben daardoor ook een grote invloed op de beeldvorming omtrent schoonheid. De jongeren zijn redelijk tevreden met hun eigen schoonheid en een sterker gevoel van eigenwaarde verhoogt deze tevredenheid, blijkt uit de resultaten. Humanitas levert door middel van de theaterproductie een belangrijke bijdrage aan het versterken van het gevoel van eigenwaarde. Theater blijkt namelijk een geschikt middel te zijn om het zelfbeeld en het gevoel van eigenwaarde bewust en onbewust te beïnvloeden.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingASH Academie voor Sociale Studies 's Hertogenbosch
PartnersHumanitas Eindhoven
Jaar2008
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk