De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Cursus Ward- Leonard; a- synchrone machines en gelijkstroommachines

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Cursus Ward- Leonard; a- synchrone machines en gelijkstroommachines

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het Ward- Leonard cursus document opstelling was heel leerzaam. In de eerste instantie had ik me gefocust op de gelijkstroom machines omdat dit de machines zijn om het principe van de Ward- Leonard te realiseren. Na overleg heb ik ook de a- synchrone machines behandelt waardoor de verschillen tussen gelijkstroom en wisselstroom duidelijk naar voren zijn gekomen.
De werking van de verschillende machines is complex en door de analyse is het mij duidelijk geworden welke eigenschappen er belangrijk zijn voor de regeling en het functioneren van deze machines.
De Ward- Leonard maakt het geheel nog iets ingewikkelder en daarom heb ik ervoor gekozen om eerst de machines uit te werken en hierna de Ward- Leonard combinatie. Hierdoor bestaat het opgestelde cursusdocument niet alleen uit de Ward- Leonard, maar ook uit een machine beschrijving. De a- synchrone machines die behandeld worden zijn; de sleepringanker motor en de kortsluitanker motor. De gelijkstroommachines die behandeld worden zijn; de gelijkstroomgenerator en de gelijkstroommotor.
Het verschil tussen de SRA- motor en de KA- motor is duidelijk evenals de werking van de gelijkstroommachine bij zowel generator bedrijf en motorbedrijf.
Het cursus document beschrijven was lastig omdat ik eerst zelf de stof moest begrijpen en deze daarna voor een ander duidelijk moet verwoorden. Een extra moeilijkheidsfactor waarmee ik te maken heb gekregen waren de bronnen. Er was heel weinig informatie te vinden over het Ward- Leonard installatie waardoor ik zelf moest onderzoeken hoe het precies werkt. Dit heb ik gerealiseerd door eerst onderzoek te verrichten naar de diverse machines uit de Ward- Leonard. Hierdoor beschrijft het document niet alleen de theorie over de W- L installatie, maar ook over de a- synchrone machines en gelijkstroommachines op zich.
De theoretische bevindingen heb ik onderbouwd en bewezen met diverse berekeningen en metingen. Een nadeel wat naar voren kwam is dat de testopstelling niet altijd beschikbaar was omdat deze ook voor andere doeleinden werd gebruikt. Over de opstelling beschikken was een voorwaarde (zie PMD) en hierdoor heb ik niet alle metingen kunnen verrichten.
Ik heb met het afstudeerproject veel geleerd en ik hoop dat ik met het cursusdocument ook anderen de theorie van de machines duidelijk kan maken. Het document wat ontstaan is uit het afstudeerproject is toegevoegd als technisch verslag.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingATM Academie voor Technologie en Management
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk