Werkhouding en motivatie
Met een coachende leerkracht naar een taakgerichte werkhoudingWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Werkhouding en motivatie
Met een coachende leerkracht naar een taakgerichte werkhoudingWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Op basisschool Vondel is de werkhouding van leerlingen onvoldoende. De directie van Vondel wil weten hoe ze de werkhouding van de leerlingen kan verbeteren. Uit het literatuuronderzoek blijkt dat verhoging van de motivatie van een leerling leidt tot een betere werkhouding. Hier wordt ook aangetoond dat de leerkracht de motivatie van een leerling kan verhogen. Leerlingen met een niet-taakgerichte werkhouding hebben niet de metacognitieve vaardigheid ontwikkeld, die hen in staat stelt hun eigen inspanning en succes aan elkaar te koppelen. Bij deze leerlingen kan de leerkracht RI inzetten. Uit eerder onderzoek is vastgesteld dat doelen stellen effectief blijkt in het onderwijsleerproces. Ook blijkt uit eerder onderzoek dat het van belang is dat leerlingen de kwaliteit van hun werk zelf leren beoordelen en daarbij zelf leren nadenken hoe ze die kwaliteit kunnen verbeteren. Daarom is er in dit onderzoek voor gekozen om de leerlingen te laten werken met een doelkaart. Dit heeft geleid tot de volgende hypothese: ‘De werkhouding van leerlingen in groep 4 wordt meer taakgericht door het inzetten van RI, waarbij de leerkracht als coach fungeert met de inzet van doelkaarten’.
Bovenstaande hypothese is getoetst op basisschool Vondel te Roosendaal. De experimentele conditie (N=6), bestond uit leerlingen uit groep 4. Door middel van de voor- en nameting en een interview met de groepsleerkracht werd het effect van de innovatieve oplossing gemeten. Na de uitwerking van het onderzoek zijn een aantal bevorderende en beperkende factoren geconstateerd. Hierdoor kan de betrouwbaarheid van het totale onderzoek in twijfel worden gebracht. Uit het onderzoek is geconstateerd dat vier van de zes leerlingen nu meer taakgericht werkt dan voor de onderzoeksperiode. Dit houdt in dat de gestelde hypothese aanvaard kan worden.

Organisatie | Avans Hogeschool |
Opleiding | Leraar Basisonderwijs |
Afdeling | PABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs |
Partners | KPO Basisschool Vondel |
Datum | 2015-05-11 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |