De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

In or out? Trends en ontwikkelingen in het gebruik van externe partijen in de reclamebranche

Rechten: Alle rechten voorbehouden

In or out? Trends en ontwikkelingen in het gebruik van externe partijen in de reclamebranche

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Samenvatting
De reclamebranche heeft een flinke verandering doorgemaakt in het laatste jaar.Door de globale financiële crisis van 2009 hebben de reclamebureaus flinke klappen gehad. Meerdere bedrijven hebben mensen moeten ontslaan om het hoofd boven water te kunnen houden. Het reclamebudget ging er als eerste aan, maar lijkt ook weer als eerste terug te komen.
Niet alleen de economische crisis speelt een rol maar ook de toenemende informatieexplosie en individualisering hebben invloed op de reclamebranche. De consument bouwt een schild op tegen informatieprikkels. De consument bepaalt zelf welke
informatie hij of zij tot zich neemt. Het is voor reclamemakers lastiger de doelgroep te bereiken en het vergt meer specialisme om je boodschap over te krijgen.Daarnaast zorgt het individualisme voor een toename in het aantal freelancers. De mensen willen graag zelf bepalen voor wie en wanneer ze werken. Ook de financiële crisis heeft voor een toename in het aantal freelancers gezorgd. Doordat er steeds
meer mensen in het vakgebied komen ontstaat er meer en meer concurrentie. Dit dwingt de bedrijven binnen de sector goed naar zichzelf te kijken en zichzelf te specialiseren in een discipline waar ze meerwaarde kunnen bieden ten opzichte van concurrenten. Het uiteindelijke doel van bedrijven zal zijn, efficiënter werken en
betere klanten trekken en niet zoals vroeger; hoe groter hoe beter.
Wanneer men zich specialiseert heeft het tot gevolg dat er ook meer uitbesteed moet worden aan externe partijen, aangezien niet alle disciplines van het mediaproductieproces meer in huis gedaan worden. Deze externe partijen bestaan vaak uit freelancers of kleine productiestudiootjes.Het gebruik van freelancers heeft meerdere voordelen ten opzichte van eigen personeel. Het grootste voordeel is dat pas wanneer je de opdracht binnen hebt, je de werkkracht hoeft in te kopen. Minder vaste lasten, dus kun je gemakkelijk inspelen op
de fluctuerende markt. Ook is de mentaliteit van freelancers anders binnen je bedrijf,ze zijn actiever, ondernemender en zorgen voor een frisse wind door het bedrijf aangezien ze zichzelf moeten bewijzen dat ze goed genoeg zijn voor de opdracht.
Daarentegen hebben ze wel minder binding met je bedrijf en je bent geen baas over hun agenda. Je bent afhankelijker dan wanneer het eigen personeel is. En de toegevoegde waarde van het werk van de externe partij gaat naar de externe partij zelf.
Het theoretische ideale bedrijfsmodel bestaat uit een zo klein mogelijk kern met zo veel mogelijk kennis binnen je specialiteit. Om deze schil een vaste groep externe partijen waarmee je een goede samenwerking hebt opgebouwd. Kleinere specialistische bedrijven met een grote portfolio zijn de toekomst.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingAMUX Academy for Media & User Experience
Datum2010-06
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk