De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Onrust, agitatie en agressie : onderzoek naar oorzaken en oplossingen voor probleemgedrag bij PG-cliënten

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Onrust, agitatie en agressie : onderzoek naar oorzaken en oplossingen voor probleemgedrag bij PG-cliënten

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit onderzoeksverslag beschrijven wij oorzaken van onrust, agitatie en agressie bij cliënten op afdeling Appel. Appel is een psychogeriatrische afdeling, en biedt verpleegzorg aan 34 cliënten met een vorm van dementie, NAH en het syndroom van Korsakov.

Van de opdrachtgever hebben wij de opdracht gekregen te onderzoeken waar onrust, agitatie en agressie vandaan komen, omdat de meldingen omtrent dit probleemgedrag, in de eerste drie maanden van dit jaar, op 58% van het totale aantal meldingen rondom incidenten met cliënten lag.
Uit het onderzoek is een adviesrapport ontwikkeld, waarin wij aanbevelingen doen om deze onrust, agitatie en agressie, te doen afnemen.

De probleemstelling in het onderzoek luidt:
Wat zijn de oorzaken van de onrust, agitatie en agressie op afdeling Appel, en welke suggesties kunnen we doen om dit te verminderen, zodat het welbevinden van de cliënten wordt bevorderd?

Het onderzoek is uitgevoerd door middel van enquêtes, interviews, observaties en literatuurstudie. Voor de interviews is er gebruik gemaakt van een topiclijst, en alle interviews zijn verbatim uitgewerkt. Voor de observaties is een lijst met gedragsklasses ontwikkeld.
De enquête is ontwikkeld, uitgedeeld en weer ingenomen door de onderzoekers.

In totaal hebben we 24 enquêtes uitgedeeld en 9 interviews gehouden. We hebben drie dagdelen (een ochtend, een middag en een avond) geobserveerd en we hebben literatuurstudie gedaan als onderdeel van het beantwoorden van de deel- c.q. onderzoeksvragen.

Na het behandelen van de resultaten, hebben wij een hoofdstuk discussie opgesteld, waarin de betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid van het onderzoek ter discussie wordt gesteld.

De conclusie is dat er geen eenduidige oorzaak is voor probleemgedrag (onrust, agitatie en agressie) op afdeling Appel. Het gedrag is afhankelijk van een aantal stabiele, en een aantal variabele factoren. Variabele factoren zijn factoren, die op de individuele cliënt van toepassing zijn. De stabiele factoren bestaan uit kennis, inzage, informatieverstrekking en de manier van handelen van de medewerkers.
In het bijgevoegde adviesrapport, kunt u lezen welke aanbevelingen wij, op basis van ons onderzoek, doen om de onrust, agitatie en agressie bij cliënten te verminderen zodat het welbevinden wordt bevorderd.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingASH Academie voor Sociale Studies 's Hertogenbosch
PartnersBehandelcentrum De Hazelaar, afdeling Appel
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk