De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Autonomie: het onderwijs leerkrachtgestuurd of kind gericht?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Autonomie: het onderwijs leerkrachtgestuurd of kind gericht?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek is opgezet vanuit de vraagstelling: welke factoren zijn van belang als het gaat om het autonome gevoel van kinderen. Als er gekeken wordt naar de literatuur komt er naar voren dat kinderen van nature nieuwsgierig en gemotiveerd zijn om dingen te ontdekken (Deci en Ryan, 2000). Kinderen willen ontdekken en exploreren, maar in de meeste gevallen is te zien dat kinderen hierin geremd worden op school door de leerkracht. De leerkracht bevordert de autonomie te weinig. Wanneer de leerkracht de autonomie wel zou bevorderen, neemt de motivatie van het kind toe, voelt het kind zich competenter en verbeteren de schoolprestaties, daarnaast zou de vertrouwensband met de leerkracht ook toenemen. Uit het onderzoek zijn vijf factoren naar voren gekomen die belangrijk zijn als het gaat om het bevorderen van de autonomie: het kind actie keuzes geven, als leerkracht meer luisteren dan zelf te praten, het kind aanmoedigen tot het nemen van initiatief, als leerkracht geen oplossing geven voor problemen en keuze geven uit verschillende consequenties. Er is een diagnostisch instrument ontworpen, waarbij gekeken wordt of er een samenhang is tussen autonomie en motivatie. Ook kijkt het naar een eventuele samenhang tussen de vijf factoren. Het instrument blijkt effectief te zijn en is te gebruiken op andere scholen.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
Datum2012-06
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk