De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een onderzoek naar het verbeteren van het stellen van eigen leervragen door middel van de Question Formulation Technique binnen wereldoriëntatie bij leerlingen uit groep 5

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Een onderzoek naar het verbeteren van het stellen van eigen leervragen door middel van de Question Formulation Technique binnen wereldoriëntatie bij leerlingen uit groep 5

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In de huidige maatschappij wordt het zelf kunnen construeren van kennis steeds belangrijker. Onderwijs zal zich naar vorm en inhoud moeten aanpassen aan deze maatschappelijke ontwikkelingen. In toenemende mate is er zodoende in scholen belangstelling voor het nieuwe leren. Bij het nieuwe leren komt de sturing van het proces in principe van de leerling. Op basisschool X stellen de leerlingen eigen leervragen, wat van belang is binnen het nieuwe leren. Het stellen van eigen leervragen wordt op basisschool X ankeren genoemd. De leerkrachten ervaren dat de leerlingen hierbij onvoldoende eigen leervragen kunnen stellen. In het onderzoek is de hypothese dat het werken met de Question Formulation Technique (QFT) leidt tot een verbetering van het stellen van eigen leervragen. Hierbij wordt gefocust op leerlingen uit groep 5 en het domein wereldoriëntatie. Tien leerlingen uit groep 5B hebben wel gewerkt met de QFT en tien leerlingen uit groep 5A hebben gewerkt met het gebruikelijke ankeren. Om de hypothese te toetsen, is er een voor- en nameting afgenomen. Hierbij is gebruik gemaakt van enquêtes voor de deelnemende leerlingen en de leerkrachten van die leerlingen. Tevens zijn er video-observaties uitgevoerd naar aanleiding van de onderzoeksactiviteiten. Op het eerste gezicht kan op basis van de resultaten van de enquête voor de leerlingen uit de experimentele conditie geconcludeerd worden dat het werken met de QFT niet leidt tot een verbetering van het stellen van eigen leervragen binnen wereldoriëntatie bij leerlingen uit groep 5. Op basis van de enquête voor de leerkrachten, de analyse van de videobeelden van de onderzoeksactiviteiten en een diepgaande analyse van de resultaten van de enquête voor de leerlingen kan echter niet worden uitgesloten dat het werken met de QFT binnen wereldoriëntatie toch zou kunnen leiden tot het verbeteren van het stellen van eigen leervragen bij leerlingen uit groep 5.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
PartnersBasisschool Starrebos
Datum2014-05-06
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk