De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie
Rechten: Alle rechten voorbehouden

Live life

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Met dit onderzoek ben ik begonnen te schrijven en eigenlijk heb ik amper teruggekeken en ben ik maar door gegaan. Met altijd weer de twijfel of ik het goed doe. Met altijd maar het verwonderen en me afvragen wat ik nu daadwerkelijk voor les moet geven, of wat ik moet meegeven aan de tere zieltjes die kinderen zijn. Met het schrijven werd ook mijn eigen passie steeds duidelijker en ook de neiging om die te verkondigen, maar dan sloeg ik mezelf weer volledig om de oren, met de uitkomst dat het hoogste goed wat te bereiken is: het aan het denken zetten van mensen.
Ik kwam er ook steeds meer achter dat niet iedere leerkracht die gedachte heeft, maar dat wel vele leerkrachten lesgeven met een bepaalde emotie waar ze zelf aan kapot gaan. Ik weet dat het een pure interpretatie vanuit mijzelf is en dat ik het ook allemaal niet weet. Maar die leraar die echt op zoek is naar zichzelf en de kinderen vanuit die onzekerheid manipuleert is helemaal geen groot probleem. Het probleem zit bij het type dat geen twijfel heeft en zeker weet wat hij moet doen in de klas en dat bij voorkeur ook nog eens duidelijk maakt aan zijn collegae. Wederom verwonderlijk.
Het is ook een parallel naar de gelovige persoon die geen twijfel kent. De vrijheid van meningsuiting is iets goeds, maar de vele meningen maken de echt belangrijke mening ook zo onbelangrijk. Er is dus geen goede of foute manier van leven of doen. Maak dat de kinderen maar eens duidelijk. Ik hoop ze in ieder geval aan het denken te hebben gezet en dat hoop ik mijn hele leven nog te doen. De inspiratie is niet alleen te halen uit de domheid van de mensheid, maar vooral uit de frisheid van jongeren.

Ik hoop dat ik mij altijd blijf verwonderen zoals in dit onderzoek, waar ik in gesprek ben gegaan met een levensbeschouwelijk verhaal, waar ik op zoek ben gegaan naar mijzelf en waarin ik heb benoemd wat mij nou daadwerkelijk raakt. Dit is uitgemond in een opzet die ik in de klas heb uitgeprobeerd met naar mijn idee goede resultaten. Maar wat weet ik en wat doet mijn mening er toe? Ik zal altijd blijven twijfelen

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
InstituutPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
PartnersHet Brederocollege
Gepubliceerd in
Datum2012-06
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk