De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het verminderen van conflictsituaties bij kinderen met ADHD

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het verminderen van conflictsituaties bij kinderen met ADHD

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek was om het aantal conflictsituaties binnen een klassensituatie te verminderen bij kinderen met ADHD. Hiervoor is eerst literatuur bestudeerd op het gebied van ADHD en conflictvermindering.
Uitgaande van het literatuuronderzoek mag worden verwacht dat het aantal conflictsituaties bij kinderen in een klas, zowel kinderen met ADHD als overige kinderen, afneemt zodra ze de kans krijgen om een break in te zetten wanneer ze hier behoefte aan hebben. Dit houdt in het op eigen gelegenheid verkiezen van een andere omgeving boven de eigen klassensituatie wanneer deze behoefte er is.
Deze hypothese is getoetst in een groep 5 van een s.b.o. school in Roosendaal waarin achttien kinderen zaten (twaalf jongens en zes meisjes). In deze klas was bij vijf kinderen de diagnose ADHD gesteld en zes kinderen hadden kenmerken van ADHD, maar hier is door diverse redenen nog geen diagnose bij gesteld.
In deze groep werd eerst het aantal conflicten geobserveerd. Dat gebeurde zowel door de leerkracht als door de onderzoeker. Daarna kregen de kinderen een break kaart die ze konden inzetten zodra ze dachten in een conflictsituatie terecht te komen. Dit betekende dat de kinderen vijf minuten naar een nabij gelegen ruimte gingen, waarbij ze een vertrouwd voorwerp meenamen (bijvoorbeeld een knuffel). Vervolgens kwamen ze terug in de klas. Tot slot werd weer het aantal conflicten gemeten door de beide observatoren.
Het experiment maakte duidelijk dat het aantal conflictueuze situaties significant afnam. Dat gold zowel voor de klas als geheel (t= 2.9; df= 17; p= 0.005, eenzijdig), als voor de kinderen met ADHD (t= 1,9; df= 5; p=0.06,eenzijdig). Wat tot dan toe niet was gelukt met medicijnen of door ingrijpen van de leerkracht werd wél bereikt door de kinderen vijf minuten in een andere omgeving te plaatsen, zodra ze zélf aangaven daar behoefte aan te hebben.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
PartnersSbo De Sponder, te Roosendaal
Datum2012-06
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk