De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Betrokken?

Een onderzoek naar factoren die van invloed zijn op de betrokkenheid bij lezen van de leerlingen in groep 3

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Betrokken?

Een onderzoek naar factoren die van invloed zijn op de betrokkenheid bij lezen van de leerlingen in groep 3

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Aanleiding
Signalen van de groepsleerkracht met betrekking tot de werkhouding en de taakgerichtheid van een groot aantal leerlingen uit groep 3 waren aanleiding om te gaan kijken naar de onderliggende factoren die leiden tot een hogere betrokkenheid van leerlingen.
Doel
Het doel van dit onderzoek is te achterhalen hoe door verhoging van de betrokkenheid de taakgerichtheid en de werkhouding van de leerlingen in groep drie verbeterd kan worden.
Onderzoeksopzet
Onderzoeker heeft onder andere op basis van bestudering van de theorie besloten te gaan onderzoeken in hoeverre het tegemoet komen aan de factor autonomie, in de vorm van keuzevrijheid bieden aan de leerlingen van groep 3 tijdens het zelfstandig lezen, zal leiden tot verhoging van de betrokkenheid van de leerlingen.
Onderzoeker geeft aan de leerlingen keuzevrijheid bij het lezen tijdens een zogenoemde inloop. De leerlingen hebben in de onderzoeksfase de keuze uit de volgende activiteiten:
1. zelfstandig lezen in een zelf gekozen leesboek;
2. lezen samen met de leerkracht;
3. taal gerelateerde oefeningen maken achter de computer (als hun groep die dag aan de beurt is).
Met het onderzoek wil de onderzoeker zicht krijgen op de betrokkenheid van de leerlingen die zelfstandig lezen in een zelf gekozen leesboek. Zal de betrokkenheid van de leerlingen die zelf kiezen voor optie 1 hoger zijn dan wanneer hen geen keuze wordt gegeven?
Resultaten
De betrokkenheid van de leerlingen van groep 3 bij het zelfstandig lezen is verhoogd, maar deze verhoging lijkt niet het resultaat te zijn van het verschaffen van keuzevrijheid.
Conclusie
Betrokkenheid lijkt van veel verschillende factoren afhankelijk. Factoren zowel binnen als buiten de leerling. De factor aansluiten bij de belevingswereld, de factor zorgen voor autonomie van de leerling en de factor leerkrachtgedrag komen uit de bestudeerde theorie als belangrijkst naar voren. Het zorgen voor autonomie in de vorm van keuzevrijheid lijkt niet de manier te zijn om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen. Andere factoren als de leerkracht, het soort leesteksten en het aantal uren leesonderwijs lijken van invloed te zijn. Dit zou in een vervolgonderzoek nader onderzocht kunnen worden.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
PartnersNutsbasisschool Dirk van Veen
Datum2012-06
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk