De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ga je mee op woordenjacht?

Een onderzoek naar effectief woordenschatontwikkeling ten bate van het begrijpend lezen binnen het geschiedenisonderwijs op basisschool De Samenloop.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ga je mee op woordenjacht?

Een onderzoek naar effectief woordenschatontwikkeling ten bate van het begrijpend lezen binnen het geschiedenisonderwijs op basisschool De Samenloop.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzocht is welke factoren van invloed zijn op het woordenschatniveau, en hoe dit het beste verbeterd kan worden bij NT2 leerlingen in groep 5 op basisschool De Samenloop, zodat de prestaties op het gebied van het begrijpend lezen binnen geschiedenis aantoonbaar verbeterd worden. Door begrippen uit te leggen die essentieel zijn om de vaktaal van geschiedenis te begrijpen en vast te laten leggen in moeilijke woordenboeken en herhalingsactiviteiten aan te bieden komen de leerlingen tot verdieping en uitbreiding van hun woordkennis. Door het aanbieden van strategieën die leerlingen kunnen toepassen om woordbetekenissen te achterhalen en te onthouden kunnen de leerlingen ondersteund worden in hun begrijpend lezen. Leerlingen laten lezen uit boeken die passen bij het geschiedenisthema, leerlingen stelopdrachten geven, leerlingen woorden laten oefenen in een spel- of quizvorm zorgen ervoor dat de leerlingen nogmaals in aanraking komen met de themawoorden, maar dan in een andere context waardoor ze hun conceptuele netwerk verder uitbreiden. Hiernaast kunnen de themawoorden zichtbaar gemaakt worden op de woordmuur, die samen met de leerlingen verder uitgebouwd kan worden met de geselecteerde zaakvakwoorden. Deze woorden kunnen op de woordmuur aangevuld worden met omschrijvingen, uitleg of verklarende zinnen. Afbeeldingen, tekeningen en foto's kunnen hieraan toegevoegd worden ter verduidelijking. Ook de thematafel speelt hierbij een rol aangezien deze gevuld kan worden met boeken, afbeeldingen en concreet materiaal passend bij het thema. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat het woordenschatniveau verbeterd wanneer woordenschatonderwijs structureel wordt geïntegreerd in de lespraktijk. Daarnaast heeft het aanbieden van verschillende werk- en spelvormen geleid tot een verbetering van het begrijpen van geschiedenisvakteksten en de bijbehorende woordenschat waardoor de resultaten op het gebied van geschiedenis aanzienlijk verbeterd zijn.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
PartnersOBS De Samenloop
Datum2012-06
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk