De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

TRiSL - Triage in Second Life: Rampensimulatie in de virtuele omgeving Second Life.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

TRiSL - Triage in Second Life: Rampensimulatie in de virtuele omgeving Second Life.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Voor mijn afstudeerproject bij Sogeti Nederland BV ben ik gedetacheerd naar D-CIS Lab te Delft. Hier heb ik, als Stagiair Software Engineer, gewerkt aan een simulatie in de virtuele omgeving van Second Life. Met deze simulatie moest aangetoond worden of met
behulp van communicatiemiddelen en resource allocatie algoritmes het aantal dodelijke slachtoffers bij een grote ramp verminderd kon worden.

Om de ontwikkeling van de simulatie te structureren is ervoor gekozen om de ontwikkelmethode DSDM toe te passen. Uiteindelijk was het de bedoeling dat er in de virtuele omgeving Second Life een simulatie werd ontwikkeld. Deze simulatie maakt gebruik van de technieken Triage en Resource allocatie en werd ontwikkeld met behulp
van de programmeertalen Linden Script Language (LSL) en Perl. Met behulp van het LSL werden de objecten (slachtoffers, verkenners en hulpverleners) in Second Life geprogrammeerd. De webpagina's werden ontwikkeld met behulp van de webprogrammeertaal Perl. Om gegevens op te slaan wordt er via de Perl-scripts verbinding gemaakt met een MySQL database en de visuele webpagina's worden opgemaakt met behulp van Cascading Style Sheets (CSS).

Het uiteindelijke resultaat is een simulatie in de virtuele omgeving van Second Life met een tweetal scenario's. In het eerste scenario verzamelt het medische team zich bij de
verzamelplaats en gaan zij op de traditionele manier te werk. Verkenners gaan op zoek naar slachtoffers en als er een slachtoffer is gevonden wordt er triage uitgevoerd. Zodra een verkenner een willekeurig aantal slachtoffers heeft gevonden en geprioriteerd, keert
hij terug naar de verzamelplaats. Als hij hier aankomt worden de slachtoffers bekend gemaakt aan de hulpverleners. De verkenners gaan weer verder zoeken en de hulpverleners gaan de gevonden slachtoffers behandelen. Wanneer alle slachtoffers geholpen zijn, of niet meer te redden zijn, is het eerste scenario afgelopen.

In het tweede scenario worden communicatiemiddelen en resource allocatie ingezet om het medische team te ondersteunen. Verkenners gaan weer opzoek naar slachtoffers. Zodra er één slachtoffer gevonden en geprioriteerd is, wordt deze ingevoerd in het
communicatiemiddel. Zo hebben de hulpverleners direct een overzicht met de posities van alle slachtoffers en diens verwondingen. Vervolgens wordt met behulp van het resource allocatie algoritme bepaald welk slachtoffer de hulpverlener moet gaan helpen.
Deze beslissing hangt af van een tweetal factoren: de ernst van de verwondingen en de afstand van de hulpverlener tot het slachtoffer. Verkenners en hulpverleners hoeven niet steeds terug te keren naar de verzamelplaats om de meest actuele informatie in hun bezit te krijgen. Zodra ook het tweede scenario afgelopen is. Worden er statistieken gegenereerd. Onder andere:
- Hoeveel deelnemers deden mee aan de simulatie?
- Hoelang hebben de verschillende scenario's geduurd?
- Hoe ernstig waren de verwondingen van de slachtoffers aan het begin van de simulatie?
- Hoeveel slachtoffers hebben de ramp uiteindelijk overleefd?
Op deze manier is het mogelijk om te vergelijken of er met behulp van
communicatiemiddelen en resource allocatie algoritmes meer levens gered kunnen worden.

Na een tiental testen met 12 slachtoffers, 3 verkenners en 4 hulpverleners, was er inderdaad te zien dat er in 7 van de 10 gevallen meer slachtoffers gered werden. In de overige 3 gevallen waren het aantal behandelde slachtoffers gelijk. Een ander voordeel, waar in eerste instantie geen rekening mee is gehouden, is de
doorlooptijd van het scenario. Scenario 2 wordt altijd sneller uitgevoerd dan scenario 1. Hieraan is te zien dat de communicatiemiddelen en resource allocatie algoritmes in ieder
geval een positief effect hebben.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingAIM Academie voor ICT en Media
PartnersSogeti Nederland BV
Jaar2008
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk