De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Identiteit

“Een mens zonder zelfvertrouwen is als een vogel met hoogtevrees”

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Identiteit

“Een mens zonder zelfvertrouwen is als een vogel met hoogtevrees”

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het onderzoeksverslag bestaat uit verschillende stappen. Elke stap zal ik hier kort toelichten.
Stap 1: Hier is een verslag te vinden over mijn bezinning op professionele identiteit. Ik zal toelichten waar ik sta als leerkracht met betrekking tot mijn eigen identiteit. Hoe sta ik er aan het begin van pabo 4 voor en waar wil ik aan werken? Ook vertel ik iets persoonlijks over mijn godsdienst en hoe ik in het leven sta. Aan de hand daarvan wordt mijn kijk op dingen in het leven duidelijk.
Stap 2: In periode 1 heb ik nagedacht over dingen in het leven die mij raken en wat dus een positief of negatief gevoel bij mij oproept. In die periode heb ik veel nagedacht over zaken die op dat moment in het nieuws kwamen, maar ook over persoonlijke dingen. Wat heb ik de afgelopen tijd allemaal meegemaakt? Ik ben toen uitgekomen bij iets verschrikkelijks waar een vriendin van mij erg dichtbij stond. Een nichtje van haar heeft zelfmoord gepleegd, omdat ze niet met zichzelf overweg kon. Dit riep bij mij de woorden vertrouwen en zelfvertrouwen op. Hier ben ik dan ook mee aan de slag gegaan.
Stap 3: Naar aanleiding van stap 2 heb ik een aantal deelvragen en een onderzoeksvraag geformuleerd: 'In hoeverre hebben mensen nog vertrouwen in elkaar en in de wereld waarin ze leven?' In de literatuurstudie ben ik op zoek gegaan naar antwoorden op mijn vragen. Dit heb ik gedaan vanuit de maatschappelijke, politieke en godsdienstige invalshoek.
Stap 4: Ik ben in gesprek gegaan met een levensbeschouwelijk verhaal. Het verhaal dat ik hiervoor gekozen heb is het verhaal van Ruth. Toevallig sluit dit onderzoek ook aan bij het onderwerp (zelf)vertrouwen. In het verhaal gaat Noömi met haar gezin weg uit Bethlehem, omdat daar hongersnood heerst. Vol vertrouwen gaan ze naar een ander land, waar ze beter kunnen leven. Nadat er veel gebeurd is, gaat Ruth als vreemdeling met haar schoonmoeder mee terug naar Bethlehem, waar ze voor haar schoonmoeder gaat zorgen. Zij staat open voor alles en wint het vertrouwen van vele mensen in dat land. Ze krijgt er de kans voor. Ruth heeft ook vertrouwen in zichzelf. Ze gaat ervoor om een nieuw leven te leiden in, voor haar, een onbekend land.
Stap 5: Hier beschrijf ik welke inzichten ik dankzij deze manier van onderzoeken heb opgedaan. Het grootste inzicht dat dit onderzoek mij heeft bijgebracht is dat het slim is om eerst een situatie vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Ik ben zeer zeker aan het denken gezet. Zo vraag ik me af wat er met de wereld gebeurt als niemand elkaar meer vertrouwd. Hoe krijgen kinderen meer zelfvertrouwen en vertrouwen in elkaar?
Stap 6: Ik heb een aantal activiteiten ontworpen met het thema '(zelf)vertrouwen'. Deze activiteiten heb ik in de praktijk uitgevoerd en vervolgens gereflecteerd.
Stap 7: Ik heb hier een korte reflectie geschreven op mijn eigen professionele identiteit.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk