De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het einde van het krijttijdperk

De functionele inzet van het digitale schoolbord bij het vak geschiedenis

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het einde van het krijttijdperk

De functionele inzet van het digitale schoolbord bij het vak geschiedenis

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek heeft plaatsgevonden op basisschool Heidepoort in Heikant. Het team van de Heidepoort heeft mij gevraagd een onderzoek te starten naar hoe het digitale schoolbord in te zetten tijdens hun lessen. De leerkrachten konden het digitale schoolbord inzetten zoals ze een normaal krijtbord zouden gebruiken. De kennis bleef verder voor de meeste leerkrachten tot dit beperkt. In overleg is er besloten om het vak geschiedenis als voorbeeld te nemen. Het vak geschiedenis is gedurende dit onderzoek dus exemplarisch voor de mogelijkheden bij andere vakken.
Op basis daarvan ben ik een literatuurstudie gestart. Deze literatuurstudie zou mij de juiste inzichten met betrekking tot het digitale schoolbord geven. Centraal stond hierbij de theorie en de didactiek achter het digitale schoolbord. In de literatuurstudie heb ik de leerlijn van een digitaal schoolbord gebruiker uitgediept, mogelijkheden en meerwaarde en de mogelijkheid om dit onderzoek te koppelen aan de geschiedenismethode van de school onderzocht. In het hoofdstuk literatuurstudie doe ik hier verslag van.
De literatuurstudie op zijn beurt vormde de basis voor de producten die ik aan de stageschool heb geleverd. De bedoeling was doormiddel van workshops en een handleiding de leerkrachten niet alleen bekwaam te maken in het gebruik van het digitale schoolbord maar ook te enthousiasmeren.
Waar de handleiding een product is geworden waarin verdieping kan worden gezocht, hebben de workshops bijgedragen aan basale kennis en vaardigheden en het gewenste enthousiasme voor het digitale schoolbord.
De uiteindelijke conclusie van het onderzoek is dat de Heidepoort in Heikant nu over een team beschikt dat kennis heeft genomen van de achtergronden van het digitale schoolbord en de meest elementaire handelingen op het digitale schoolbord kan uitvoeren. Maar het belangrijkste is dat de leerkrachten door voorbeelden geïnspireerd is en door dit enthousiasme verder op onderzoek zullen gaan waardoor zij zich verder gaan ontwikkelen op de leerlijn van een digitaal schoolbordgebruiker. Hiervoor hebben zij handvatten op basis van hun ervaringen tijdens de workshops en de verdieping van de handleiding.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
PartnersBasisschool Heidepoort, Heikant
Datum2011-06
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk