De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een actieve leerhouding

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Een actieve leerhouding

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Doel: De leerkrachten van basisschool De Pontus te Etten-Leur lopen tegen het probleem aan dat de leerhouding van kinderen steeds inactiever wordt. Hiermee wordt het doel van dit onderzoek ook benoemd: het actiever maken van de leerhouding van kinderen. Methode: Marzano en Miedema (2014) stellen dat motivatie het belangrijkste is om een actieve leerhouding te creëren. Stevens (2012) stelt dat leerlingen gemotiveerd worden op het moment dat er aan de drie basisbehoeften: relatie, competentie en autonomie wordt voldaan. In de literatuurstudie wordt ingegaan op verschillende factoren die invloed zouden kunnen hebben op de leerhouding van kinderen. Deze factoren zijn: relatie met anderen, onderwijsbehoeften, zelfvertrouwen van de leerlingen en de begeleidingsstijl van de leerkracht. Uit het literatuurstuk komt naar voren dat al deze factoren samenkomen in het zelfregulerend leren. Hierbij wordt aangesloten op de basisbehoefte competentie, relatie en autonomie. Volgens Jolles (2006) zouden jonge kinderen niet in staat zijn om zelfregulerend te kunnen leren. Echter heeft Hendriks (2013) onderzocht dat dit wel mogelijk is wanneer er continue begeleiding plaatsvindt van een professional. Als innovatieve oplossing is gekozen om de leerlingen kennis te laten maken met zelfregulerende vaardigheden. De vaardigheden waarmee zij geoefend hebben zijn: het opstellen van een doel en het reflecteren op dit doel. Doordat kinderen zich bewust worden van het eigen leerproces, zou het mogelijk kunnen zijn dat de leerhouding actiever wordt. Om de leerlingen te begeleiden zijn hulpvragen opgesteld (Verbeeck, 2010). Deze vragen konden de kinderen gebruiken bij het schrijven van een leerdoel en het schrijven van een reflectie. Resultaten: Uit de resultaten blijkt dat de motivatie en het doorzettingsvermogen vergroot zijn. Daarnaast zijn de kinderen meer bezig met het plannen en het evalueren van activiteiten. Conclusie: Met dit gegeven zou gesteld kunnen worden dat de leerhouding van kinderen actiever is geworden. Of deze vooruitgang verklaard kan worden door andere factoren dan het zelfregulerend leren, moet nog verder onderzocht worden.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
Datum2016-05-09
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk