De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Begeleiding van kinderen met leesproblemen en/of dyslexie binnen de klas

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Begeleiding van kinderen met leesproblemen en/of dyslexie binnen de klas

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Voor u ligt het onderzoeksrapportage met het onderwerp: de begeleiding van leerlingen met lees- en spellingsproblemen en/of dyslexie. Het doel van het onderzoek is het antwoord geven op de vraag of deze leerlingen binnen de klas begeleid kunnen worden.

Volgens Teddlie & Reynolds (2000) willen kinderen graag bij de groep horen. Wanneer een kind regelmatig de klas uit moet voor extra begeleiding, kan hij/zij zich 'anders' gaan voelen dan de rest. Het is de vraag of dat daadwerkelijk het geval is. De onderzoekers Verhoeven en Wentink (2008) beschrijven hoe leerkrachten van groep drie geschoold en gecoacht kunnen worden om leerlingen met leesproblemen of dyslexie te begeleiden aan de instructietafel, volgens een aanpak die aansluit bij de hulpvraag van de leerling. Men zou zich af gaan vragen of niet alle leerkrachten geschoold moeten worden voor een dergelijke begeleiding.

Het onderzoek wijst uit dat de begeleiding van leerlingen met leesproblemen sterk afhankelijk is van de leerling en zijn (on)mogelijkheden. Daarnaast zorgt de voorgestelde innovatieve begeleidingsvorm voor organisatorische problemen binnen een klas. Uiteindelijk is er geconcludeerd dat de begeleiding van leerlingen met leesproblemen buiten de klas waarschijnlijk effectiever zal zijn dan een begeleidingsvorm binnen de klas.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
PartnersKBS Petrus en Paulus
Datum2012-06
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk