De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Corporate Identity MER opleiding

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Corporate Identity MER opleiding

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het doel van dit rapport is om advies te geven aan de academie Management & Bestuur met betrekking tot het versterken van de corporate identity van de MER opleiding van Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch. Om dit advies te kunnen geven is er onderzoek uitgevoerd onder drie onderzoeksgroepen: MER docenten, MER studenten en het beroepenveld.
Vervolgens zijn de resultaten van de drie onderzoeksgroepen geanalyseerd. Deze analyse resulteert in twee kloven, deze kloven hebben betrekking op de merkkennis van MER docenten en het beroepenveld met betrekking tot de MER opleiding en MER studenten. De eerste kloof, de kloof met betrekking tot de MER opleiding, bestaat uit drie attributen van de MER opleiding: de betrokken docenten, de praktijkgerichtheid en de studentgerichtheid van de MER opleiding. De tweede kloof, de kloof met betrekking tot de MER studenten, bestaat uit vier kenmerken van MER studenten: de assertieve en actieve werkhouding, de commercialiteit, de flexibiliteit en de onderzoeksvaardigheden.
Vervolgens zijn er drie communicatie-effectdoelstellingen opgesteld op basis van de kloven. Deze communicatie-effectdoelstellingen dienen de eerdergenoemde kloven te dichten. Van deze drie communicatie-effectdoelstellingen zijn er uiteindelijk twee uitgekozen. De doelstellingen luiden als volgt:
‘De merkkennis van het beroepenveld verhogen van 0% naar 20% met betrekking tot de MER opleiding door nadruk te leggen op de betrokken docenten, de praktijkgerichtheid en studentgerichtheid van de MER opleiding binnen twee jaar’.
Bovenstaande doelstelling zal ondersteund worden door de volgende doelstelling:
‘Het verhogen van de merkkennis met vier kenmerken van MER studenten, bij 80% van de MER docenten binnen een twee jaar’.
Op basis van bovenstaande twee doelstellingen is er een strategie opgesteld. Deze strategie houdt in dat er door middel van marketingcommunicatie-uitingen, waarbij de inhoud van de kloven vertaald wordt in een propositie, beide marketingcommunicatiedoelgroepen geïnformeerd worden. Hierna is er voor gekozen om de MER opleiding tweezijdig te positioneren. Dit houdt in dat de functionele diensteigenschappen zowel met dienstvoordelen als met waarden van de betrokkenen worden verbonden. Deze positionering is informationeel en transformationeel tegelijk.
De proposities dienen te resulteren in het dichten van de eerdergenoemde kloven en zijn als volgt geformuleerd:
De propositie voor het beroepenveld:
‘De MER: een hecht docententeam, betrokken bij studenten, dicht bij de praktijk en streeft naar kwaliteit binnen een familiaire sfeer; meer dan een opleiding!’
De propositie voor MER docenten:
‘MER studenten zijn assertief, actief, commercieel, flexibel en echte onderzoekers; meer dan een generalist!’
Na vijf lesblokken vanaf het begin van de campagne wordt een slogan toegevoegd aan de bovenstaande propositie voor MER docenten:
‘De MER; meer dan een opleiding!’
Nadat de propositie is opgesteld is er bepaald hoe de marketingcommunicatiemix ingezet wordt. Voor het beroepenveld zal er gebruik worden gemaakt van Direct Marketing, Social Media, Public Relations, de website van Avans en een webvideo. In het geval van MER docenten wordt er gebruik gemaakt van vergaderingen, de MER nieuwsbrief en Social Media.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
OpleidingBedrijfskunde MER-Den Bosch
AfdelingAHB Academie voor HRM en Bedrijfskunde
PartnersAvans Hogeschool
Datum2011-06-09
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk