Definitief ontwerp Retentiegebied Lateraalkanaal West
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Definitief ontwerp Retentiegebied Lateraalkanaal West
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Nabij Roermond komen een tweetal retentiegebieden (overloopgebieden), die gescheiden worden door de weg van Roermond naar Weert (N280). Bij hoogwater begint het water vanuit de Maas en het Lateraalkanaal deze bekkens in te lopen via een inlaat (verlaagde kade). Hierdoor zakt het waterpeil in het Lateraalkanaal en de Maas.
Het afstudeerproject richt zich op het noordelijk gelegen retentiegebied. Om het gebied als retentiegebied te kunnen gebruiken moet de kade langs het Lateraalkanaal worden opgehoogd om ervoor te zorgen dat het water niet te vroeg binnenstroomt en om de bergingscapaciteit zo groot mogelijk te houden. Hierdoor zal het noordelijk bekken aanzienlijk langer droog blijven dan in de huidige situatie.
Naast het verhogen van de kade komen er nog een aantal andere onderdelen aan bod om het noordelijk retentiegebied als retentiegebied te kunnen laten functioneren. Van alle maatregelen die nodig zijn voor het creëren van het retentiegebied is door Rijkswaterstaat Maaswerken een voorlopig ontwerp gemaakt. Dit voorlopig ontwerp is aanbesteed door Rijkswaterstaat Maaswerken en aangenomen door Aannemingsbedrijf van den Biggelaar. Aannemingsbedrijf van den Biggelaar dient het voorlopig ontwerp uit te werken naar een definitief ontwerp en dit ontwerp uit te voeren.
De afstudeeropdracht omvat het uitwerken van het voorlopig ontwerp naar een definitief ontwerp wat klaargemaakt wordt voor opvolgende uitvoering. In de afstudeeropdracht is het definitieve ontwerp van de volgende onderdelen behandeld:
- De te verleggen Roermondseweg met al zijn aansluitingen alsmede het naastliggende fietspad. De huidige Roermondseweg loopt direct langs de huidige kade. Doordat deze nu verhoogd gaat worden moet de Roermondseweg worden verlegd.
- Een nieuw uitlaatwerk bedoeld voor het legen van het bekken nadat de hoogwatergolf in het Lateraalkanaal is gepasseerd. Dit betreft een gewapend betonnen kunstwerk dat het retentiegebied automatisch na een hoogwatergolf ledigt.
- Het aanbrengen van een nieuwe persleiding ø400 mm PVC alsmede het aankoppelen hiervan op de bestaande persleiding ø355 mm PVC. De bestaande persleiding ligt in de huidige situatie direct naast de kade. Wanneer de nieuwe kade wordt aangebracht zou deze leiding in de kade terecht komen. Omdat de persleiding dan niet meer te bereiken is voor onderhoud en hij instabiliteit in de kade kan veroorzaken, wordt hij omgelegd en naast de nieuwe kade gepositioneerd.

Organisatie | Avans Hogeschool |
Afdeling | ABCT Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek |
Jaar | 2005 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |