Ontwikkeling van een extra nood-bediening en -aandrijving voor de Prinses Marijkesluis keerschuif
Afstudeertraject bij SPIE Hofman te SliedrechtWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Ontwikkeling van een extra nood-bediening en -aandrijving voor de Prinses Marijkesluis keerschuif
Afstudeertraject bij SPIE Hofman te SliedrechtWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In opdracht van Rijkswaterstaat is bij SPIE Hofman te Sliedrecht de afgelopen vijf maanden gewerkt aan het realiseren van een extra noodbediening en -aandrijving voor de Pr. Marijkesluis keerschuif te Ravenswaaij. Deze keerschuif, in het Amsterdam-Rijnkanaal, is in 1980 gebouwd om het waterpeil van dit kanaal te kunnen borgen, op het moment dat het water in de Lek tot 5,5 m boven NAP stijgt. Deze keerschuif dient, in het kader van het meerjarig Publieksgericht Prestatiecontract Utrecht Nat (PPU-Nat), geüpgrade te worden met een noodaandrijving.
De student heeft in dit traject, als afstudeerder, de rol van projectleider, engineer en werkvoorbereider vervuld. De doelstelling was om alle voorbereidende werkzaamheden uit te voeren en te coördineren, tot op het niveau waarop uitvoering, de installatie van de noodaandrijving op de keerschuif, mogelijk is.
In de rol van engineer is gewerkt aan het belangrijkste product van de afstudeerperiode, het ontwerp van de nieuwe noodaandrijving. Dit ontwerp komt in hoofdstuk 2 uitgebreid aan bod. Het voorontwerp is gemaakt door de student, waarna het detailontwerp zowel intern als extern is uitbesteed. Uiteindelijk is ervoor gekozen om, aan het bestaande drijfwerk van de keerschuif, een motorreductor met een schakelbare koppeling te bevestigen. De besturing hiervan wordt geïntegreerd in de bestaande elektrische installatie. Ook is rekening gehouden met het risico op scheefloop van de keerschuif. Om dit risico te beheersen, is de aandrijving uitgevoerd met een encoderterugkoppeling en tevens is een bestaande hoogtebewaking geïntegreerd. Het resultaat van de ontwerpfase bestaat uit een voorontwerp, een detailontwerp (werktuigkundige bouwtekeningen en elektrische aansluitschema's) en een ontwerpnota. De ontwerpnota wordt bij de opdrachtgever, Rijkswaterstaat Utrecht, ter acceptatie ingediend. Op basis hiervan wordt vervolgens de uitvoering vormgegeven.
Onder het projectleiderschap valt het bewaken van het project, het voorbereiden van de uitvoering en het communiceren met de opdrachtgever over de voortgang. Dit wordt beschreven in hoofdstuk 3. Hierin wordt uitgewijd over de verschillende aspecten van het project-management en hoe dit tijdens het traject in de praktijk is gebracht.
Terugkijkend op het traject kan geconcludeerd worden dat er een betrouwbaar, economisch verantwoord, veilig en gebruiksvriendelijk ontwerp voor de noodaandrijving is opgeleverd, dat voldoet aan de eisen die door de opdrachtgever zijn gesteld. Het proces wat hiertoe geleid heeft is een leerzaam traject geweest voor de student, waarin hij veel vrijheid heeft gehad om te ontdekken wat er bij komt kijken om een project in goede banen te leiden en verschillende stakeholders tevreden te houden. Dit bleek niet altijd even makkelijk.
Tijdens het traject waren er, zoals bij elk project, verschillende problemen die van invloed zijn geweest op de voortgang. Een belangrijke maatregel, die genomen zou kunnen worden om dergelijke vertraging in de toekomst te voorkomen, is het vergroten van de capaciteit van de engineering binnen SPIE Hofman. Tevens zouden er, bij een volgend dergelijk project, minder mensen bij het maken van een voorontwerp betrokken moeten worden, om in een kortere, rechte lijn het doel te kunnen bereiken.
Organisatie | Avans Hogeschool |
Afdeling | ATM Academie voor Technologie en Management |
Partner | SPIE Hofman te Sliedrecht |
Datum | 2012-06 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |