De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een organisatie opbouwen voor de toekomst: De eerste prioriteit is de interne organisatie!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Een organisatie opbouwen voor de toekomst: De eerste prioriteit is de interne organisatie!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Jobfactory heeft als zorginstelling de laatste jaren te kampen gehad met verschillende bezuinigingen op onder meer de AWBZ-bijdrage en gemeentelijke subsidies. Door deze afname was Jobfactory genoodzaakt het aantal werk- en trajectbegeleiders terug te dringen. Ondanks dat men minder werk- en trajectbegeleiders in dienst heeft om de verschillende processen te begeleiden en uit te voeren, is de omzet uit productverkopen de afgelopen jaren gestegen. De omzetstijging is gepaard gegaan met een nog grotere stijging van de kosten, waardoor Jobfactory steeds meer verlies leidt. Doordat Jobfactory in een steeds moeilijkere positie komt te zitten, worden beslissingen ad-hoc genomen en worden de verschillende processen niet meer op de juiste manier uitgevoerd en bijgehouden. Vanwege de toegenomen werkdruk hebben medewerkers minder tijd om verschillende registraties bij te houden, met als gevolg dat de administratieve organisatie bij Jobfactory niet correct meer bijgehouden wordt. Omdat een correcte en kloppende administratie ontbreekt, ondervindt het management problemen bij het uitzetten van een strategisch beleid en het aansturen op bedrijfsresultaten.
Jobfactory kan haar financiële positie versterken en daardoor de continuïteit waarborgen door een start te maken met het op orde brengen van de interne organisatie. De invulling van deze interne organisatie wordt verbeterd dankzij de vernieuwde processchema’s die de standaardisatie van de bedrijfsprocessen mogelijk maken. Deze nieuwe processchema’s zijn gericht op de doorloop van een order binnen het bedrijf en bevatten een aantal standaarddocumenten en formats.
Het gebruik van een order- en voorraadsysteem helpt Jobfactory verder in het optimaliseren van de interne organisatie. Dankzij deze systemen is de interne informatievoorziening met betrekking tot orders en voorraad gecentraliseerd en beschikbaar. Om ervoor te zorgen dat beide systemen daadwerkelijk tot een verbetering in de interne organisatie leiden, zijn deze gekoppeld aan verschillende stappen uit de processchema’s.
Tevens biedt het gebruik van het order- en voorraadsysteem Jobfactory een basis om haar maandrapportages op te baseren. Beide systemen leveren de organisatie de nodige informatie om maandelijks een overzicht op te stellen met gegevens zoals de doorlooptijd van de order en voorraad, productietijd (per afdeling), inkomsten- en uitgavenstromen en openstaande betalingen. Bij het vergelijken van de uitkomsten met resultaten uit eerdere maandrapportages kan men bij Jobfactory knelpunten vaststellen. Wanneer deze gegevens inzichtelijk worden, krijgt men bij Jobfactory de mogelijkheid om haar beleid af te stemmen op deze ontwikkelingen.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
OpleidingBedrijfskunde MER-Den Bosch
AfdelingAHB Academie voor HRM en Bedrijfskunde
PartnersJobfactory
Datum2015-06-09
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk