De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Vooroordelen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Leerlingen kunnen zich alleen ontwikkelen als zij zich veilig voelen in de groep. De drie basisbehoeften relatie, competentie en autonomie liggen hieraan ten grondslag (Stevens, 1997). Ieder kind is uniek en alle kinderen moeten de mogelijkheid krijgen om zichzelf te zijn, ongeacht de mening van een ander. Dit onderzoek is ontworpen naar aanleiding van het programma Challenge Day en de bevindingen van de onderzoeker in de praktijk.
Met dit onderzoek wilde ik onderzoeken op welke manier ik, in het kader van levensbeschouwelijk onderwijs, als toekomstig leerkracht om ga met vooroordelen en op welke manier dit een rol speelde in de vorming van mijn professionele levensbeschouwelijke visie.
Door middel van een lessenreeks heb ik de leerlingen kennis laten maken met wat vooroordelen nu eigenlijk zijn, hoe ze ontstaan en wat je eraan kunt doen. In de theorie heb ik kunnen lezen dat er verschillende soorten vooroordelen zijn en dat het belangrijk is om negatieve vooroordelen direct bespreekbaar te maken binnen de groep. In mijn rol als leraar maak ik vooroordelen bespreekbaar en spiegel ik het gedrag van leerlingen die vooroordelen benoemen. Een veilig leef- en leerklimaat staat bij mij hoog in het vaandel. Ik zal er dan ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig voelt in de groep.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk