De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Werkwoordspelling verbetert of verbeterd?

Een onderzoek naar de verbetering van werkwoordspelling in groep 8.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Werkwoordspelling verbetert of verbeterd?

Een onderzoek naar de verbetering van werkwoordspelling in groep 8.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In opdracht van basisschool KBS de Brakken te Rijen is de volgende vraag onderzocht: ‘Leidt het inzetten van algoritmekaarten tot verbetering van de resultaten van de werkwoordspelling in de groepen 8 van KBS de Brakken te Rijen?’. Aanleiding voor dit onderzoek zijn de bestaande lage resultaten op het gebied van werkwoordspelling. Het onderzoek maakt verschillende factoren zichtbaar, die invloed hebben op de resultaten van werkwoordspelling.
Uit onderzoek van Assink (1983) en Zuidema (1988) bleek de algoritmemethode de meest effectieve instructiemethode bij het aanleren en verbeteren van de werkwoordspelling. Deze methode heeft als hulpmiddel de algoritmekaart, die is ingezet als innovatieve oplossing in de groepen 8 van KBS de Brakken. Door middel van de verworven theorie is uiteindelijk de volgende hypothese opgesteld: ‘Het gebruik van een algoritmekaart bij het maken van spellingsoefeningen zorgt voor een significante verbetering van het spellingsniveau van kinderen uit groep 8.’. De algoritmekaart die is ingezet als innovatieve oplossing, is een combinatie van de algoritme die is ontworpen door Assink (1983), de algorimtekaart uit de methode ‘Taal op Maat’ en in samenspraak met KBS de Brakken. Bij het toetsen van de innovatieve oplossing is gebruik gemaakt van de Cito spelling werkwoorden toets (2009).
Het onderzoek concludeert dat de leerlingen van groep 8a en 8b van KBS de Brakken, na de invoering van de innovatieve oplossing op het gebied van werkwoordspelling vooruit zijn gegaan. Onderzoek wijst echter niet uit dat deze vooruitgang heeft plaatsgevonden door de invoering van de algoritmekaart. Zowel de experimentele conditie als de controle conditie lieten een bijna gelijke groei zien.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
Datum2014-05-27
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk