De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Effectief spellingonderwijs door coöperatief leren

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Effectief spellingonderwijs door coöperatief leren

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Basisschool Sint Martinus uit Schijf liet weten ontevreden te zijn over de
spellingvaardigheid van haar leerlingen. De school komt in haar visie overeen met het
Daltononderwijs. Uit literatuurstudie werd duidelijk dat spelling als domein binnen de
visie van interactief taalonderwijs het sociale aspect niet laat terugkomen. Daarnaast kwam naar voren dat de pijler samenwerken niet bij spelling in de onderwijspraktijk wordt ingezet. Coöperatief leren werd in deze situatie, binnen de factor didactiek, als innovatief experiment gekozen. Dit heeft geleid tot de volgende hypothese: ‘Door gebruikmaking van coöperatief leren als verwerkingsvorm binnen de spellingdidactiek wordt de spellingvaardigheid verbeterd’.
De experimentele conditie waar het innovatieve experiment heeft plaats gevonden en waarbij zowel een voor- als een nameting zijn afgenomen, is groep 5 (n=15). Kenmerkend voor deze groep is dat deze proefpersonen op een dorpsschool zitten, dat ze daarbij over het algemeen taalzwak zijn en tot slot dat ouders van deze leerlingen laagopgeleid zijn. Tevens zijn de voor- en nameting ook in een controleconditie afgenomen. Het innovatief experiment startte in kalenderweek 2 met een voormeting in de vorm van een PI-dictee, versie A. Gedurende vijf weken werd in de experimentele conditie tweemaal per week een spellingles gegeven, met daaraan coöperatieve werkvormen gekoppeld. Aan de hand van de voor- en nameting werd naast het basisniveau van de controleconditie, het effect van de innovatieve oplossing gemeten.
Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de experimentele conditie vooruitgang heeft geboekt in haar spellingvaardigheid. De controleconditie blijkt echter een grotere vooruitgang te hebben geboekt in vergelijking met de experimentele conditie door middel van een hulpmiddel. De significantie van het onderzoek kan door deze storende factor in twijfel worden gebracht.
Door middel van aanvullend onderzoek werd de geldigheid van de onderzoeksresultaten vergroot. Dit onderzoek toont aan dat de experimentele conditie alsnog verbetering aantoont in haar spellingvaardigheid, wat inhoudt dat de hypothese aanvaard kan worden.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
PartnersRKBS Sint Martinus Schijf
Datum2014-05-06
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk