De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Homoseksualiteit en Revius : Een beeldvormend onderzoek naar de behoeften van docenten, in het omgaan met homosekueel gerichte leerlingen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Homoseksualiteit en Revius : Een beeldvormend onderzoek naar de behoeften van docenten, in het omgaan met homosekueel gerichte leerlingen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Met mijn afstudeeronderzoek verbind ik het theoretisch kader en de onderwijspraktijk. Het theoretisch kader wordt gevormd door de Visienota (homo)seksualiteit van de Vereniging Gereformeerd Schoolonderwijs (VGS) en de handreiking voor beleidsvorming m.b.t. (homo)seksualiteit. Met onderwijspraktijk bedoel ik Revius, een locatie van het Wartburgcollege Scholengemeenschap op reformatorische grondslag te Rotterdam. Er is een theoretische visie aanwezig op homoseksualiteit, maar in de praktijk blijkt het een weinig besproken onderwerp te zijn en is er sprake van handelingsverlegenheid. Om visie en praktijk met elkaar te verbinden is het van belang om de behoeften van docenten in het omgaan met homoseksueel gerichte leerlingen in beeld te brengen. Deze beeldvorming en het voorzien in de behoeften van de docenten staat ten dienste van de homoseksueel gerichte leerlingen.
Om de verschillende behoeften overzichtelijk in beeld te brengen, heb ik gebruik gemaakt van een onderwijskundige structuur: het ui-model van Korthagen. Dit model geeft zicht op het eigen handelen op verschillende niveaus. Deze niveaus, te noemen: omgeving, gedrag, bekwaamheden, overtuigingen, identiteit en betrokkenheid heb ik aan de orde gesteld in interviews met de docenten. Op deze wijze heb ik in beeld gebracht wat docenten waarnemen, bezitten en waarvan zij overtuigd zijn als het gaat over het omgaan met homoseksueel gerichte leerlingen. En ook wat hun behoeften zijn in de verschillende niveaus en hoe volgens hen in deze behoeften kan worden voorzien. Tegelijkertijd komt zo in beeld hoe de niveaus op elkaar zijn afgestemd. De geïnventariseerde behoeften heb ik gekoppeld naar het theoretisch kader. Zo is duidelijk geworden in welke behoeften de visienota voorziet, maar ook op welke punten zij aangescherpt en uitgebreid dient te worden.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Godsdienst/Levensbeschouwing
InstituutAcademie Theologie
Gepubliceerd in
Datum2011-07-19
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk