De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Goed uit de hoek komen! Hoekenwerk in de bovenbouw.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Goed uit de hoek komen! Hoekenwerk in de bovenbouw.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Kinderen willen graag snel aan de slag en dat is zo gek nog niet. Leren is actief leren. Ik wil daarom tijd maken voor het exploreren en experimenteren, voor het actief omgaan met de leerinhoud.
Om te exploreren en te experimenteren maak ik gebruik van werken in hoeken. Dit is een organisatievorm die het klassikale lesgeven doorbreekt. Bij deze manier van werken is een goede klasinrichting en een sterk organisatievermogen erg belang¬rijk. Het klaslokaal wordt in verschillende ‘hoeken’ ingedeeld. In de meest ideale vorm is een hoek een min of meer afgeschermde aparte ruimte in het lokaal, op de gang of in de gemeenschapsruimte. Werken in hoeken is in de onderbouw van de basisschool vanzelf¬sprekend. Het gebruik van hoeken breidt zich geleidelijk uit naar de midden- en bovenbouw. Niet alleen jonge kinderen werken graag in hoeken; ook voor oudere kinderen is een hoek een uitdagende en inspirerende leeromgeving. Helaas zien we dit nog te weinig in een midden- of bovenbouwgroep. Met dit afstudeeronderzoek zal ik kijken of leerkrachten in beweging komen om hoekenwerk in te zetten. Hoe zou dit er uit kunnen zien? Ik bied verschillende handreikingen aan om hoekenwerk op te zetten in de midden- en bovenbouw.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Educatie
Datum2009-04-20
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk