De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Dyscalculie en kleuters

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Dyscalculie en kleuters

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit onderzoek wordt gezocht naar kenmerkende signalen op het gebied van dyscalculie bij kleuters. Er worden verschillende opvattingen en het bestaan over dyscalculie besproken door o.a. van Luit, Geerligs, Braams en Ruijssenaars. Daaropvolgend wordt uitgelegd dat de leerkracht moet letten op de kind- en schoolfactoren, omdat de onderscheiding tussen dyscalculie en rekenprobleem zich op een dun lijntje bevindt. Naast deze factoren wordt er duidelijk gemaakt dat dyscalculie een stoornis is waar je mee geboren wordt. Het is een ‘defect’ in de hersenen. Bij kleuters is de kans groter dat zij dyscalculie hebben, wanneer er binnen de familie of gezin ook een lid is met dyscalculie.
Vervolgens wordt er gekeken naar wat er binnen de kleutergroepen aan ontluikende gecijferdheid wordt ontwikkeld. Er wordt ingezoomd op het domein getalbegrip.

Uiteindelijk wordt gekeken naar hoe je een kleuter kan signaleren op dyscalculie (ingezoomd op getalbegrip) in de praktijk. Daarvoor is een signaleringsinstrument ontwikkeld. Na de afname van dit instrument wordt er aangegeven of de leerlingen nader onderzocht moeten worden op dyscalculie.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
InstituutAcademie Educatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk