De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

U nadert een volgende episode : Laat je (ver)leiden door een verhalend ontwerp

Rechten: Alle rechten voorbehouden

U nadert een volgende episode : Laat je (ver)leiden door een verhalend ontwerp

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het vak verkeer wordt niet altijd door leerlingen en leerkrachten gewaardeerd op een basisschool. Hierdoor wordt er geen of weinig les in gegeven of zijn leerlingen niet gemotiveerd en steken er daardoor weinig van op. Met een verhalend ontwerp kan dit vak weer op de kaart gezet worden. Een verhalend ontwerp zorgt er door middel van een verhaallijn voor dat leerlingen zelf na gaan denken over een onderwerp. De leerkracht bedenkt het plot van het verhaal met enkele episoden die een wending aan het verhaal kunnen geven. Hij/zij begeleidt door de juiste sleutelvragen te stellen. Hierdoor worden leerlingen gestimuleerd om ook zelf vragen te genereren. Ze zijn op zoek naar antwoorden op hun eigen vragen en daardoor zeer gemotiveerd. Leerlingen willen zelf leren. Verhalend ontwerpen wordt in Nederland toegepast, maar door het optreden van definitievervuiling worden de sterke punten van verhalend ontwerpen niet altijd volledig benut.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
InstituutAcademie Educatie
Gepubliceerd in
Datum2009-07-17
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk