De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het kiezende kind

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het kiezende kind

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit onderzoek ‘Het kiezende kind’ ben ik bezig geweest met het onderzoeken van de manier van keuzes maken bij kinderen.
Vanuit de literatuur blijkt dat de ontwikkeling van het hersengebied bij kinderen dat verantwoordelijk is voor het maken van verstandige keuzes en planning, nog niet goed is ontwikkeld. Pas aan het eind van de puberteit zijn deze gebieden volledig ontwikkeld.
In het onderwijs wordt er soms beroep gedaan op het kiezend vermogen van kinderen waarin zij niet tot weinig ontwikkeld zijn.
De strategiën die zij dan gebruiken liggen op het gebied van interesse, uitdaging en keuze van andere kinderen. Op basis van deze informatie maken zij een keuze.
Een leerkracht kan door midden van het aanbrengen van structuur en kaders de keuze vergemakklijken. Binnen deze gegeven kaders kan een kind leren verantwoordelijke keuzes te maken.
In het overzicht bewaren en het plannen van de betreffende taken zijn zij nog sterk afhankelijk van de leerkracht en/of ouder.
Kinderen met ADHD of Autisme verwante stoornissen blijken echter extra moeite te hebben met een grote hoeveelheid aan keuzemogelijkheden.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Educatie
Datum2012-01-11
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk