De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Sterke levensbeschouwelijke schoolidentiteit : Levensbeschouwelijke identiteiten en godsdienstonderwijs in onderlinge samenhang op de protestants-christelijke basisschool.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Sterke levensbeschouwelijke schoolidentiteit : Levensbeschouwelijke identiteiten en godsdienstonderwijs in onderlinge samenhang op de protestants-christelijke basisschool.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het protestants-christelijk basisonderwijs heeft een verwaterde levensbeschouwelijke identiteit. Wat houdt het christelijke van dit onderwijs nog in?’ Het protestants-christelijk basisonderwijs kent een pluriformiteit aan levensbeschouwelijke identiteiten. De levensbeschouwelijke identiteit van een school zou moeten vertellen wie de school op levensbeschouwelijk gebied is. Maar kun je jezelf als school wel profileren als de noemer nog altijd ‘protestants-christelijk’ is? Deze vragen/signalering heeft geleid tot mijn onderzoeksvraag:

‘Heeft deze protestants-christelijke basisschool een sterke levensbeschouwelijke schoolidentiteit?’ Oftewel: ‘Zijn de levensbeschouwelijke identiteiten van en in de school en het godsdienstonderwijs in onderlinge samenhang op deze protestants-christelijke basisschool?’.

Om deze vraag te beantwoorden heb ik in het theoriedeel van dit afstudeeronderzoek antwoorden gezocht op de volgende deelvragen: ‘Welke levensbeschouwelijke identiteiten zijn er in het christelijk basisonderwijs?’; ‘Welke verschillende invullingen worden er gegeven aan het godsdienstonderwijs op de protestants-christelijke basisschool?’ en ‘Hoe bereikt een protestants-christelijke basisschool een sterke levensbeschouwelijke schoolidentiteit?’.

Met dit afstudeeronderzoek wil ik bijdragen aan het weghalen van de sluier ‘christelijk’ die mijns inziens al veel te lang over het protestants-christelijk onderwijs ligt. Door het formuleren van verschillende schoolidentiteitstypes, krijgen de zo verschillende protestants-christelijke basisscholen weer een schooltype voor ogen dat past bij de pluraliteit in het protestants-christelijk onderwijs. Een levensbeschouwelijke schoolidentiteit wordt pas sterk als tegenstrijdigheden in de levensbeschouwelijke identiteiten en het godsdienstonderwijs weg zijn. Protestants-christelijk basisonderwijs streeft niet alleen meer naar orthodox-christelijk onderwijs. Daar zijn al tijden twee schoolidentiteiten bijgekomen. Het wordt tijd dat we dit nu onderkennen en alle drie de richtingen stimuleren om een eigen, sterke levensbeschouwelijke schoolidentiteit in te nemen.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
InstituutAcademie Educatie
Gepubliceerd in
Datum2009-07-17
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk