Sterke levensbeschouwelijke schoolidentiteit : Levensbeschouwelijke identiteiten en godsdienstonderwijs in onderlinge samenhang op de protestants-christelijke basisschool.
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Sterke levensbeschouwelijke schoolidentiteit : Levensbeschouwelijke identiteiten en godsdienstonderwijs in onderlinge samenhang op de protestants-christelijke basisschool.
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het protestants-christelijk basisonderwijs heeft een verwaterde levensbeschouwelijke identiteit. Wat houdt het christelijke van dit onderwijs nog in?’ Het protestants-christelijk basisonderwijs kent een pluriformiteit aan levensbeschouwelijke identiteiten. De levensbeschouwelijke identiteit van een school zou moeten vertellen wie de school op levensbeschouwelijk gebied is. Maar kun je jezelf als school wel profileren als de noemer nog altijd ‘protestants-christelijk’ is? Deze vragen/signalering heeft geleid tot mijn onderzoeksvraag:
‘Heeft deze protestants-christelijke basisschool een sterke levensbeschouwelijke schoolidentiteit?’ Oftewel: ‘Zijn de levensbeschouwelijke identiteiten van en in de school en het godsdienstonderwijs in onderlinge samenhang op deze protestants-christelijke basisschool?’.
Om deze vraag te beantwoorden heb ik in het theoriedeel van dit afstudeeronderzoek antwoorden gezocht op de volgende deelvragen: ‘Welke levensbeschouwelijke identiteiten zijn er in het christelijk basisonderwijs?’; ‘Welke verschillende invullingen worden er gegeven aan het godsdienstonderwijs op de protestants-christelijke basisschool?’ en ‘Hoe bereikt een protestants-christelijke basisschool een sterke levensbeschouwelijke schoolidentiteit?’.
Met dit afstudeeronderzoek wil ik bijdragen aan het weghalen van de sluier ‘christelijk’ die mijns inziens al veel te lang over het protestants-christelijk onderwijs ligt. Door het formuleren van verschillende schoolidentiteitstypes, krijgen de zo verschillende protestants-christelijke basisscholen weer een schooltype voor ogen dat past bij de pluraliteit in het protestants-christelijk onderwijs. Een levensbeschouwelijke schoolidentiteit wordt pas sterk als tegenstrijdigheden in de levensbeschouwelijke identiteiten en het godsdienstonderwijs weg zijn. Protestants-christelijk basisonderwijs streeft niet alleen meer naar orthodox-christelijk onderwijs. Daar zijn al tijden twee schoolidentiteiten bijgekomen. Het wordt tijd dat we dit nu onderkennen en alle drie de richtingen stimuleren om een eigen, sterke levensbeschouwelijke schoolidentiteit in te nemen.

Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Leraar Basisonderwijs |
Instituut | Academie Educatie |
Datum | 2009-07-17 |
Type | Bachelorscriptie |
Taal | Nederlands |