De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het bewustzijn van consumenten over toegevoegde suiker

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het bewustzijn van consumenten over toegevoegde suiker

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen hoe het zit met het bewustzijn tegenover toegevoegde suiker. Hiervoor is de volgende hoofdvraag opgesteld: In hoeverre zijn consumenten zich bewust van de hoeveelheid toegevoegde suiker in hun voedsel? Om een antwoord te kunnen geven op de vraag is er een groot literatuuronderzoek uitgevoerd en zijn er diepte-interviews gehouden met acht consumenten.

Uit het literatuuronderzoek blijkt dat Nederlanders gemiddeld 71 gram toegevoegde suiker per dag consumeren. Volgens de aanbeveling van de World Health Organization van 50 gram is dat te veel. Een hoge consumptie van toegevoegde suiker wordt in verband gebracht met ziektes als diabetes, obesitas, hartziekten en kanker. Ook zorgt te veel toegevoegde suiker voor meer tandbederf en gaatjes. Eten is een gewoontegedrag geworden en gewoontes zijn moeilijk te veranderen. Tegenwoordig moet eten makkelijk en vooral snel te bereiden zijn. Consumenten eten uit gewoonte en gemak, omdat ze zich rot voelen of omdat ze onbewust door de omgeving aangespoord worden.

De diepte-interviews zijn uitgevoerd onder consumenten in de leeftijd van 17 – 73 jaar. Aan hen werden ingrediëntenlijsten en vergelijkingen voorgehouden met suikerrijke producten en algemene vragen gesteld over het bewustzijn van toegevoegde suiker. Uit de interviews blijkt dat consumenten veel vergelijkingen fout hebben. De jongeren hebben alle vergelijkingen fout. Naarmate de leeftijd vordert worden er meer antwoorden goed geraden. Verder meldt iedereen dat hij of zij vindt dat ze zich niet genoeg bewust zijn van toegevoegde suiker. Ook is het voor hen misleidend dat er veel suikerbenamingen bestaan en dit zorgt volgens hen ook voor meer misleiding en minder bewustzijn onder consumenten.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingJournalistiek
PartnerChristelijke Hogeschool Ede
Jaar2018
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk