De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het International Primary Curriculum. Kinderen leren leren : Het vak geschiedenis bij IPC

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het International Primary Curriculum. Kinderen leren leren : Het vak geschiedenis bij IPC

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Op 17 april 2010 las ik in de Volkskrant het artikel Lol in de les over het International Primary
Curriculum (IPC. Daarin kwam ook een Nederlandstalige school aan het woord die met dit
curriculum werkt, basisschool de Esdoorn in Elst. Mijn interesse werd gewekt.
De artikelen die ik vervolgens over IPC las en de filmpjes die ik bekeek, spraken mij aan.
Kinderen leken enthousiast bezig te zijn met de zogeheten zaakvakken. Leerkrachten vonden
dat ze met dit curriculum hun vak weer terugkregen. Ook vernam ik dat IPC-Nederland de
NOT-stimulatieprijs 2009 had gekregen.
Een vraag die spontaan bij mij naar boven kwam toen ik het artikel in de krant las, was:
‘Interessant allemaal, maar in hoeverre worden de Nederlandse kerndoelen op het gebied
van Tijd (en Ruimte) behaald wanneer een Nederlandse school met dit internationaal
gerichte pakket werkt? Geschiedenis is immers meestal een vak met veel nationale
eigenschappen, zeker in het basisonderwijs’. Die vraag werd het hoofdonderwerp van dit
onderzoek.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Educatie
Datum2011-04-13
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk