De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De leerkracht als teambuilder

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De leerkracht als teambuilder

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit afstudeeronderzoek wordt er onderzoek gedaan hoe de rollen die een leerkracht kan vervullen, invloed hebben op de betrokkenheid van de leerlingen. Hierbij worden allereerst de onderwijsconcepten PGO en OGO uitgelicht en vervolgens komt de focus te liggen op de rollen met de daaraan gekoppelde leerpsychologische theorieën. Hierna komen het eigenaarschap van de leerlingen aan bod. Dit wordt gekoppeld aan de zone van naaste ontwikkeling. In het onderzoeksgedeelte worden de gebruikte methodieken besproken. Deze zijn onder andere: thematisch werken volgens OGO, SVIB, Leuvense Betrokkenheidschaal en Coöperatief leren. Ook worden de competenties van het PGO en OGO besproken en aan elkaar gekoppeld. Hieruit vloeien vervolgens de onderzoeksresultaten voort. Aan het einde volgt er een conclusie. Vanuit deze conclusie valt op te maken dat de inzet en wisseling van de rollen van leerkrachten daadwerkelijk invloed heeft op de betrokkenheid van de leerlingen. Een leuke bijkomstigheid hierbij was, dat er ook een leergemeenschap ontstond.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Educatie
Datum2010-07-09
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk