De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong, thuis anders dan op school?!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong, thuis anders dan op school?!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Van leerlingen met goede cijfers en hoge scores wordt vaak gezegd ‘die komen er wel’. Maar is dat wel zo? Hebben zij wel een fijne schooltijd? Als een kleuter met een ontwikkelingssprong op de basisschool komt en er wordt geen uitdaging geboden aan deze kleuter dan zal hij zich binnen 6 weken aanpassen aan wat de ‘norm’ van de groep is. Toch kun je leerlingen die onderpresteren nog wel herkennen in hun snelle taalbegrip, grote woordenschat en het steeds op zoek zijn naar uitdagingen. Wat in de signaleringslijsten opvalt is dat een leerling thuis wel laat zien wat hij kan en dat doet hij op school niet. Hierdoor zijn er verschillen zichtbaar tussen wat ouders en wat leerkrachten invullen op een signaleringslijst. Daarom is het belangrijk dat er in de eerste weken dat een kleuter op school komt veel geobserveerd wordt en het gesprek wordt aangegaan met de ouders. Hierdoor kan een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong al snel herkend worden en kan de basisschool hem voldoende uitdaging bieden. Hierdoor is de kans groot dat leerlingen die hoogbegaafd zijn een prettigere basisschooltijd hebben dan wanneer er niet ingespeeld wordt op de onderwijsbehoeften van de leerling die hoogbegaafd is.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Educatie
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk