De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Bouwen aan een positieve groep : Over het zondebokverschijnsel in de klas en de mogelijkheden tot verandering

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Bouwen aan een positieve groep : Over het zondebokverschijnsel in de klas en de mogelijkheden tot verandering

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het ontstaan van een zondebokfunctie in de groep wordt beïnvloed door diverse factoren: de persoon van de zondebok, de leiderschapsstijl van de leerkracht en de structuren binnen de groep. Om die zondebokpositie te kunnen voorkomen of te doorbreken is het belangrijk dat je als leerkracht weet welke processen zich in de groep afspelen, welke rol elk kind invult en hoe je zelf leiding geeft. Met die kennis is het mogelijk om samen met de kinderen te bouwen aan een positieve groep. Door zelf lid te worden van de groep, het goede voorbeeld te geven en de kinderen zelf verantwoordelijk te maken voor de regels en de sfeer in de groep kun je de groepsstructuren zo beïnvloeden dat er geen behoefte meer is aan een zondebokpositie.

OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Educatie
Datum2010-07-23
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk