De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Muziek in de hulpverlening aan kinderen met ADHD

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Muziek in de hulpverlening aan kinderen met ADHD

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het doel van ons onderzoek was om een beeld te krijgen welke functie muziek kan krijgen in de hulpverlening aan kinderen van drie tot vijf jaar met (symptomen of diagnose) ADHD. Naar aanleiding hiervan hebben we muziekactiviteiten ontwikkeld. Deze activiteiten kunnen gebruikt worden door de PM’ers van ‘de Zevenster’.

Om deze activiteiten tot stand te laten komen hebben we de nodige vooronderzoeken gedaan. In eerste instantie hebben we de instelling in het algemeen beschreven. Vervolgens zijn we ingegaan op de achtergrondinformatie van ADHD. In hoofdstuk twee hebben we aandacht besteed aan de dagbehandeling, waarbinnen de activiteiten uitgevoerd zullen worden. Ook hebben we de opinie van medewerkers beschreven aan de hand van interviews. In hoofdstuk drie zijn we ingegaan op wat muziektherapie inhoudt, waarbij we onderscheid maken tussen literatuur- en praktijkonderzoek. In hoofdstuk vier hebben we de samenstelling van de onderzoeksgroep weergegeven, waarna we ingegaan zijn op de leerdoelen van de kinderen. Deze leerdoelen hebben we vanuit onderzoeken over muziektherapie verantwoord. Vervolgens hebben we de structuur van de activiteiten beschreven. De activiteiten zelf zijn te vinden in het activiteitenboek. Tot slot hebben we op basis van de observaties (door zowel ons als de PM’ers) een eerste indruk gegeven van de directe effecten van de muziekactiviteiten.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingMaatschappelijk Werk & Dienstverlening
AfdelingAcademie Sociale Studies
Datum2009-07-16
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk