De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Assertiviteit en weerbaarheid op de dorpsschool en de stadsschool

Een onderzoek naar de verschillen in sociaal-emotionele ontwikkeling op het gebied van assertiviteit, weerbaarheid en mondigheid tussen kinderen op een dorpsschool en een stadsschool en de manier waarop deze in het basisonderwijs positief beïnvloed kunnen worden

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Assertiviteit en weerbaarheid op de dorpsschool en de stadsschool

Een onderzoek naar de verschillen in sociaal-emotionele ontwikkeling op het gebied van assertiviteit, weerbaarheid en mondigheid tussen kinderen op een dorpsschool en een stadsschool en de manier waarop deze in het basisonderwijs positief beïnvloed kunnen worden

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Assertiviteit, mondigheid en weerbaarheid hebben een belangrijke positieve invloed op het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen. Dit afstudeeronderzoek bestudeert in de eerste plaats welke verschillen er bestaan in de assertiviteit, weerbaarheid en mondigheid van leerlingen op een plattelandsschool en een grootschalige stadsschool. Daarnaast geeft het onderzoek inzicht in welke groep leerlingen op dit gebied de meeste aandacht nodig heeft om tot weerbare en assertieve mensen gevormd te worden. In het praktijkonderzoek ben ik hiermee aan de slag gegaan door signalerings- en vragenlijsten m.b.t. de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen af te nemen in groep 5 en 8 van dorpsschool CBS ‘De Hoeksteen’ in Ooltgensplaat en stadsschool OBS ‘De Kubus’ in Rotterdam-IJsselmonde. Daarnaast heb ik door een aantal leerkrachten van beide scholen een enquête laten invullen over de sociaal-emotionele ontwikkeling in hun groep. In de analyse heb ik deze onderzoeksresultaten en de enquêtes met elkaar vergeleken, en op basis daarvan de conclusie getrokken dat het niveau van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen op de stadsschool lager is dan op de dorpsschool. Ook heb ik geconcludeerd dat in het algemeen op beide scholen de weerbaarheid, assertiviteit en mondigheid van de leerlingen afgeremd zou mogen worden. Vanuit dat gegeven heb ik als aanbevelingen een paar suggesties gedaan voor sociale vaardigheidstrainingen, waarmee de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen positief beïnvloed kan worden.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Educatie
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk