De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Met muziek word ik slim!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Met muziek word ik slim!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De laatste tijd gaat het gerucht dat de concentratie van leerlingen en studenten verhoogd kan worden door muziek te draaien tijdens het leren. Vanuit hier heb ik een onderzoeksvraag opgesteld; In hoeverre hebben de muziekgenres klassiek, rock en pop invloed op de concentratie van leerlingen tijdens het maken van rekensommen in de klas?

Het onderzoek is gehouden op een dorpsschool in groep 6, 7 en 8. Voor een periode van 6 weken maakten zij tweemaal in de week een werkblad. Iedere groep is in tweeën gedeeld; een test- en een controlegroep. De testgroep is de groep die werkt met muziek.

Aan de hand van deze werkbladen is gekeken naar het verschil in het percentage van de gemaakte sommen (werktempo) en het percentage aantal goed gemaakte sommen hiervan.

Eén van deze werkbladen gaf een significant verschil aan tussen de test- en de controlegroep. Dit werkblad gaf aan dat de controlegroep beter had gescoord dan de testgroep.

Als de resultaten over de gehele periode bekeken worden, kan er niet geconcludeerd worden dat het gebruik van muziek (onder de 60 BPM) in de klas bij het maken van keersommen een positief of negatief effect heeft. De gevonden resultaten kunnen op toeval berusten.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
InstituutAcademie Educatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk