De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Rijping en geletterdheid in de kleuterklas

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Rijping en geletterdheid in de kleuterklas

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit onderzoek heb ik de effecten van het stimuleren van de geletterdheid op kleuters onderzocht, met en zonder rekening te houden met de ontwikkelingspsychologische rijpheid van de kinderen. In het theoriedeel worden de begrippen geletterdheid en rijping uitgelegd en worden verschillende ontwikkelingstheorieën behandeld, waaronder de fasetheorie van Ewald Vervaet. In het praktijkonderzoek heb ik door middel van een casestudy naar verbanden tussen de ontwikkelingsfase en het niveau van/ interesse in geletterdheid gezocht. Interessante uitkomsten: kinderen die zich in de juiste fase (14) bevinden, hebben meer interesse in letters en woorden dan kinderen die zich nog niet in de juiste fase (13) bevinden. Kleuters die zich (bijna) in fase 14 bevinden, tonen uit zichzelf interesse in lezen. Rijping speelt een belangrijke rol in het leren lezen.

OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Educatie
Datum2011-04-01
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk