Een eerlijke kans met Kaleidoscoop!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Een eerlijke kans met Kaleidoscoop!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De titel van deze scriptie is: `een eerlijke kans met Kaleidoscoop.` Deze titel willen we hierbij uitleggen. Wij hebben op een kinderdagverblijf in een achterstandsbuurt in Suriname een taalstimuleringsproject uitgevoerd in een kinderdagverblijf. Dit omdat in deze buurt voornamelijk Sranan Tongo, (de Surinaamse taal) wordt gesproken in de gezinnen, en de kinderen daardoor de Nederlandse taal niet of niet geheel machtig zijn. Op de basisscholen levert dit veel problemen op, kinderen doen extreem lang over de basisschool of stoppen helemaal met school. We hebben daarom voor het kinderdagverblijf de methode Kaleidoscoop onderzocht en verwerkt in twee trainingsdagen voor de medewerkers en in verschillende hulpmiddelen bij het werken met de methode. Zoals een observatieschema, dagprogramma`s voor de verschillende groepen, een activiteitenboek en een activiteitenweekoverzicht.
In deze scriptie hebben wij eerst onderzoeksvragen beantwoord aan de hand van onderzoeksmethoden als interviews, observaties en literatuuronderzoek. Dit waren vragen als wat er nu wordt gedaan aan taalstimulering, wat er vanuit de methode aangeboden wordt en hoe dit ingezet kan worden op het kinderdagverblijf. Vervolgens hebben we de gegeven trainingen verantwoord en tenslotte hebben wij aanbevelingen gegeven aan de instelling. Dit waren aanbevelingen ten behoeve van het bewaken van de methode in het kinderdagverblijf, maar ook aanbevelingen om de methode met andere aspecten uit te breiden.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Sociaal Pedagogische Hulpverlening |
Datum | 2011-09-14 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |