De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Meerbegaafdheid passend in het onderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Meerbegaafdheid passend in het onderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De onderzoeksvraag van dit afstudeeronderzoek is:
“Op welke manier moet het klassenmanagement georganiseerd worden, zodat meerbegaafde kinderen tot hun recht komen en wat is het effect hierbij op minder begaafde kinderen.”

Meerbegaafde leerlingen presteren beter wanneer ze samenwerken met zwakkere leerlingen dan wanneer ze alleen werken.
Uit de praktijk van het Jenaplanonderwijs blijkt dat leerkrachten er bewust voor kiezen om tafelgroepen regelmatig te veranderen zodat meerbegaafde kinderen leren samenwerken met minderbegaafde kinderen maar ook met andere meerbegaafde kinderen.
Onder meerbegaafde leerlingen versta ik niet alleen hoogbegaafden maar ook andere kinderen die snel klaar zijn met hun werk of talenten hebben op één gebied.
Uit de theorie blijkt dat er niet één manier is om het klassenmanagement te organiseren zodat meerbegaafde kinderen tot hun recht komen. Er zijn meerdere manieren.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
InstituutAcademie Educatie
Gepubliceerd in
Datum2011-12-16
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk