De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Feminisering in onderwijs en leerbehoeften van jongens

Kunnen leerkrachten hier aan voldoen?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Feminisering in onderwijs en leerbehoeften van jongens

Kunnen leerkrachten hier aan voldoen?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Jongens verschillen in leergedrag met meisjes. Jongens hebben specifieke behoeftes.
Het literatuuronderzoek levert de volgende onderscheidende behoeften van de jongens op: extra begeleiding bij zelfreflectie, zelfbeheersing, fijne motoriek, werkhouding en talige activiteiten. Ze hebben ruimte nodig voor hun hoge energie niveau, experimenten, dingen doen, contact met de leerkracht, verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen. De jongens hebben duidelijke opdrachten, structuur en autoritaire benadering op competitiedrang nodig en meer variatie nodig in instructies en opdrachten in plaats van de vele talige instructies.
In mijn observatieonderzoek is gebleken dat in de lessen hier nog geen bijzondere aandacht voor is.

OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Educatie
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk