De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Van leertheorie terug naar de bron

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Van leertheorie terug naar de bron

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Nieuwsgierigheid is één van de bekendste vormen van intrinsieke motivatie en is een onuitputtelijke bron voor kinderen om te willen leren. In deze scriptie wordt de zoektocht beschreven gemotiveerd door nieuwsgierigheid en naar kennis over nieuwsgierigheid. Het resultaat is een verzameling conclusies die op z’n minst verrassend zijn. Zo is het niet mogelijk om nieuwsgierigheid te stimuleren, hoe geregeld de gemiddelde schoolgids dit ook lijkt te beweren. Er is echter ook geen enkele reden om de nieuwsgierigheid te willen stimuleren; alle mensen worden namelijk geboren met een drang naar kennis en kundigheid op elk gebied. Nieuwsgierigheid kan echter wel negatief beïnvloed worden en het (basis)onderwijs speelt hierin bij kinderen waarschijnlijk een grote en niet te voorkomen rol. Inzicht in de werking van nieuwsgierigheid als intrinsieke motivatie kan echter handvatten bieden om deze onbedoelde bijeffecten tot een minimum te beperken. Deze scriptie zal door middel van een literatuurstudie en een eigen onderzoek hierin een eerste stap zetten. Om tot slot de nieuwsgierigheid van de lezer alvast te prikkelen: Wil je als leerkracht de nieuwsgierigheid van jouw leerlingen beschadigen, plak dan een stickertje onder het ingeleverde werk!

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
InstituutAcademie Educatie
Gepubliceerd in
Jaar2011
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk