Contextuele benadering bij Bureau Jeugdzorg!? :De integratie van de contextuele benadering bij Bureau Jeugdzorg in kaart gebracht
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Contextuele benadering bij Bureau Jeugdzorg!? :De integratie van de contextuele benadering bij Bureau Jeugdzorg in kaart gebracht
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In opdracht van het Instituut Contextuele Benadering hebben we onderzoek gedaan naar de mate waarin de contextuele benadering is geïntegreerd bij Bureau Jeugdzorg. Tijdens ons onderzoek is gezocht naar een antwoord op de volgende hoofdvraag: ‘Wordt de contextuele benadering binnen Bureau Jeugdzorg toepast? Zo ja, op welke schaal en op welke manier?’ We hebben geprobeerd dit in kaart te brengen door bij 7 medewerkers van Bureau Jeugdzorg uit 4 verschillende provincies een diepte- interview af te nemen, door bij 1 locatie een online vragenlijst te verspreiden en door literatuuronderzoek. Ook hebben we de Deltamethode en Signs of Safety in het licht van de contextuele benadering gezet. Dit zijn twee hulpverleningsmethodieken die afdeling jeugdbescherming gebruikt binnen BJZ. Tijdens de interviews hebben we gevraagd hoe en waar de medewerkers van Bureau Jeugdzorg die de contextuele benadering gebruiken zijn geschoold en welk beleid Bureau Jeugdzorg heeft rondom de scholing in de contextuele benadering van medewerkers, hoeveel medewerkers gebruiken de contextuele benadering, waarom gebruiken ze het wel of niet, is hierin nog verschil per provincie, afdeling, functie of opleiding. Ook werd de vraag of de contextuele benadering een plek heeft in de hulpverleningsmethodiek binnen Bureau Jeugdzorg gesteld. Dit alles hebben we in tabellen verwerkt om daar conclusies uit te kunnen trekken en vervolgens ook aanbevelingen te kunnen geven hoe de integratie van de contextuele benadering binnen Bureau Jeugdzorg verder onderzocht en geïntegreerd kan worden.

Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Maatschappelijk Werk & Dienstverlening |
Afdeling | Academie Sociale Studies |
Datum | 2011-07-22 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |