De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Muziek als leidraad voor een taalmethode

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Muziek als leidraad voor een taalmethode

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

‘Muziek is diep verweven in de mens. Muziek heeft iets eigens, iets onverklaarbaars, iets wat veel teweeg brengt. Muziek: een uiting van gevoel, emotie en rust. Maar is muziek ook een bron van kennis?

De Nederlandse taal is lastig en omvat veel regels. Het is, met name voor hen die er niet mee opgegroeid zijn, erg moeilijk om deze taal eigen te maken. Taal: een uiting van gevoel, emotie en rust…en van kennis!

Zo zaten we, als ervaren musicus (Dennis) en musicus/vakleerkracht muziek (Harrie) na te denken of het mogelijk is om de regels van de Nederlandse spelling en muziek samen te voegen. De vraag die steeds bleef rondzingen in ons hoofd was: ‘Wat kan muziek toevoegen (of misschien wel vervangen) om de spellingregels onder de knie te krijgen?’ Een boeiend onderzoek dat ons inziens de moeite waard is geworden.

Om ons onderzoek goed te laten slagen hebben we verschillende stappen ondernomen. Als eerste kijken we naar het reguliere basisonderwijs voor wat betreft het vak taal. Wat wordt er gebruikt aan methodes en materialen, hoeveel aandacht is er voor spelling, welke strategieën worden hiervoor gekozen, enz. Vervolgens gaan we vanuit hoofdstuk 2 verder kijken naar de invloed van muziek op de mens. Wat doet muziek met ons, hoe wordt het al gebruikt binnen het onderwijs, hoe functioneel kun je het maken en tot slot: welke manier sorteert het meeste effect?

Tot slot gaan we in de praktijk aan het werk. Dankzij het feit dat we allebei werken in een groep 6 konden we een zo goed mogelijk beeld vormen van de kennis aangaande de spellingregels. In deze praktijkcontext hebben we door ons zelf gecomponeerde spellingliederen ingezet met daarbij als belangrijkste vraag: levert het wel de gewenste resultaten op en kunnen we spreken van ‘winst’? Of geeft de reguliere aanleermethode meer het gewenste resultaat? Dit onderzoek geeft u de antwoorden op deze vragen.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
InstituutAcademie Educatie
Gepubliceerd in
Datum2010-07-23
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk