Bevordering zelfredzaamheid op woongroep Jacala
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Bevordering zelfredzaamheid op woongroep Jacala
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Voor ons afstuderen hebben wij een product ontwikkeld dat gericht is op een methodische werkwijze en het implementeren van die werkwijze. Het onderwerp van ons onderzoek is de zelfredzaamheid bevorderen bij kinderen die een matig tot licht verstandelijke beperking hebben en (de meeste) een autistische stoornis. Onze vraagstelling luidt dan ook:
‘Hoe ontwikkelen wij een overkoepelend methodische handleiding voor de bevordering van de zelfredzaamheid van de cliënt, waardoor de medewerkers meer effectieve en efficiënte tijd hebben om de cliënten te helpen in hun zelfredzaamheid en de cliënten zich hierdoor optimaal ontwikkelen?’
Op dit moment moeten de medewerkers bij elke cliënt opnieuw uitzoeken hoe ze de zelfredzaamheid kunnen bevorderen, wat veel tijd kost. De medewerkers begeleiden de cliënten
allemaal op een verschillende manier. Autisme is een informatieverwerkingsstoornis, dus zijn de verschillende manieren van begeleiden erg verwarrend voor de cliënten. Het team verlangt dan ook naar een vaste manier van werken die methodisch onderbouwd is. Ons doel was dan ook om die werkwijze te ontwikkelen, met als doel dat de medewerkers, binnen de korte verblijfperioden van de cliënten binnen woongroep Jacala, de zelfredzaamheid effectief en efficiënt kunnen bevorderen. Wij hebben ons gericht op de drie ADL-momenten (Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (Grady, 1986, p.13)) ‘douchen’, ‘aan- en uitkleden’ en ‘eten’, die we hebben uitgewerkt in een handleiding voor de medewerkers, wat ons product is geworden.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Sociaal Pedagogische Hulpverlening |
Jaar | 2012 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |