Digitaal burgerschap, wat moeten we ermee?
Een onderzoek naar het omgaan met digitaal burgerschap in het basisonderwijsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Digitaal burgerschap, wat moeten we ermee?
Een onderzoek naar het omgaan met digitaal burgerschap in het basisonderwijsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Veel scholen hebben er al mee te maken. De sociale media. Gaan we dit wel of niet gebruiken in ons onderwijs? Waarom zouden we het gebruiken? Wat zijn de voor- en nadelen? Waar moet je aan denken als je er mee gaat werken? Allemaal dingen waar over nagedacht is in dit afstudeeronderzoek. Allereerst wordt burgerschap in het algemeen toegelicht. De opdracht van scholen is om burgerschap van leerlingen te bevorderen. Maar wat houdt dat nu precies in? Dit is te vinden in hoofdstuk 2. Vervolgens kijken we specifiek verder naar digitaal burgerschap. Hieronder valt de sociale media, maar ook de mediawijsheid in het algemeen wordt bekeken en besproken. Dit alles is te lezen in hoofdstuk 3. Aangezien leerlingen voor het werken met sociale media zelfredzaam moeten zijn (je hebt namelijk weinig grip en zicht op wat ze allemaal online (kunnen) doen), is er in hoofdstuk 4 gekeken naar de zelfbeelden van kinderen en hiermee de relatie naar digitaal burgerschap gelegd. Dit alles resulteerde in een ‘conceptnotitie mediabeleid’ (hoofdstuk 5) waar praktisch is beschreven hoe je op dit onderwerp beleid kunt schrijven en waar je aan moet denken als je met digitaal burgerschap (sociale media) aan de slag wilt op school.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Leraar Basisonderwijs |
Jaar | 2012 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |