De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Samen of Alleen?

Een onderzoek naar de invloed van coöperatieve werkvormen op het niveau van leerlingen bij het vak taal op de basisschool

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samen of Alleen?

Een onderzoek naar de invloed van coöperatieve werkvormen op het niveau van leerlingen bij het vak taal op de basisschool

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Eerst is gekeken naar de vijf basisprincipes van coöperatieve werkvormen.

Vervolgens is gekeken naar betrouwbare leertheorieën die het gebruik van coöperatieve werkvormen verantwoorden.

Het grootste verschil tussen de rol van een leerkracht bij een coöperatieve werkvorm en een werkvorm waarbij leerlingen individueel moeten werken is dat de leerkracht een begeleider is bij een coöperatieve werkvorm en een leider bij het individueel laten werken.
Ook is er een groot verschil in het klassenmanagement. De leerkracht geeft bij een coöperatieve werkvorm veel verantwoordelijkheid aan de leerlingen door zoveel mogelijk uit handen te geven.

Uit onderzoeken in Amerika blijkt dat coöperatieve werkvormen verbetering van resultaten geven wat betreft verschillende domeinen.

In dit onderzoek is gebleken dat coöperatieve werkvormen voor veel leerlingen een toegevoegde waarde hebben wat betreft hun toetsresultaten, maar voor sommige leerlingen is de toegevoegde waarde heel klein wat betreft de toetsresultaten.

In de beleving van de leerkrachten hebben coöperatieve werkvormen niet een grote invloed op het cijfer van leerlingen. Volgens leerkrachten zou de invloed eerder negatief zijn omdat het lesdoel door een coöperatieve werkvorm niet altijd kan worden gehaald. Voordelen van coöperatieve werkvormen zijn op andere gebieden zoals dat de werkvormen een positieve invloed hebben op sociale structuren, de werkvormen motiveren, brengen afwisseling, verhoogt interactie, de betrokkenheid is hoog en het is een rijke toevoeging aan de onderwijspraktijk van een leerkracht.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk